vrijdag 8 februari 2013

Zuurdesem tweede poging







Nieuwe ronde nieuwe kansen….

Poging twee om brood te bakken met zuurdesem, deze keer met een kleine aanpassing.




Ik heb de vochtverhouding  terug gerekend en kwam op 71 % vocht als ik het brood volgens recept bak.
Dit is een erg nat deeg, ik kan wel zeggen bijna vloeibaar en slecht te bewerken.
Ik heb de vochtverhouding teruggebracht naar 63 %, nog een vrij vochtig deeg maar werkbaar.
De laatste rijs in de rijsmandjes heb ik 90 minuten aangehouden, het recept gaf 30 minuten aan, maar toen was er nog bijna niks gebeurt.


















Het deeg uit de rijsmandjes op de ovensteen ging nu een stuk beter dan de eerste keer, toen werd het net een pannekoek, nu hielden ze redelijk hun vorm.
Het brood kreeg in de oven ook nog een ovenrijs dus de 90 minuten rijzen was niet te lang.
De baktijd zou 30/35 minuten zijn, maar de eerste keer vond ik dat achteraf te kort.
Meten is weten dus de kerntemperatuur gemeten, deze moet 98 graden zijn, dan is het brood gaar.
Na de 35 minuten was het 96 graden, het heeft nog 10 minuten geduurd voordat het 98 graden was.
Het brood is beter gelukt dan de eerste keer maar het kan nog beter. De smaak is heerlijk en de korst is ook lekker knapperig.
Ik wil het dit recept nog een keer bakken, om te kijken of het nog beter kan.






1 opmerking:

  1. De tweede poging van het zuurdesembrood heb ik hier gezien. Dat ziet er super uit.

    BeantwoordenVerwijderen