zaterdag 14 juni 2014

Kokoscake




Met dit warme weer lokt het niet zo heel erg om lang in de keuken te staan en al helemaal niet om de oven aan te zetten zodat het nóg warmer wordt.
Maar ja we lusten toch wel erg graag wat lekkers bij de thee en dan het liefst zelfgebakken. Dus zal toch de oven opgestookt moeten worden, warm of niet.
Een cake is makkelijk te maken, deelt lekker uit en is ook nog eens goed in te vriezen. Dat is handig voor als het warm blijft, hoef ik alleen maar de vriezer open te doen en er een paar plakken cake uit te pakken.

Het recept voor deze kokoscake stond in het Noord Hollands dagblad en is van Janny van der Heijden.  Alle dagen staat er een recept van haar in de krant, alle recepten die me aanspreken knip ik uit met het idee 'dat ga ik maken'.... Maar dat weten we wel, het recept ligt eerst op het aanrecht, dan verhuist het  naar een laatje, waar het op eerder uitgeknipte recepten terecht komt. Zoniet met dit recept, voordat het in het laatje belande heb ik het gemaakt.
Een lekkere cake met kokossmaak en een vleugje kaneel. Door de kaneel kleurt de cake lichtbruin, het is net een snee volkorenbrood wat je serveert. Het originele recept heet dan ook kokosbrood maar dat doet mij altijd denken aan de felgekleurde plakjes broodbeleg, en ik vind het meer op een cake lijken dan op brood.

Ingrediënten:

2 eieren
300 ml melk
300 gram bloem
2 volle theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneel
mespunt zout
200 g suiker
150 gram geraspte kokos
75 g boter, gesmolten en afgekoeld
cakevorm, ingevet en met bloem bestrooid

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Klop de eieren los samen met de melk. Zeef de bloem, bakpoeder en de kaneel boven een kom, meng er de suiker, zout en geraspte kokos door. Maak een kuiltje in het midden en giet hierin al kloppend/roerend het eimengsel. Roer er de afgekoelde boter door maar meng niet te lang.
Schep het beslag in de voorbereide vorm en zet deze net onder het midden in de oven. Bak de cake in ongeveer 1 uur gaar.
Neem de cake uit de oven en laat deze in het bakblik 5 minuten uitdampen, keer dan pas om en laat de cake op een rooster verder afkoelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten