woensdag 4 februari 2015

Pompoen- zoete aardappelsoep




Ik zag een filmpje op youtube voorbij komen waar deze soep zo ongeveer werd gemaakt.
Pompoen hebben we nog uit de eigen tuin net als uien en knoflook, alleen de zoete aardappel moest ik kopen. Dat is nog wel eens iets om ook zelf proberen te kweken of eigenlijk poten. Dat zou toch leuk zijn, je eigen zoete aardappels. Schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn, maar proberen kan altijd.

Wat me erg aansprak met deze soep is dat deze niet gepureerd werd, het is een grove soep.
Dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben, ik doe altijd hup de staafmixer erin. Ik vind dit lekker, je eet stukjes pompoen en zoete aardappel, heel anders dan de gepureerde versie.
Als laatste heb ik er nog wat groene kool doorgedaan, dat stond nog op de tuin. Dat kan ook spinazie of boerenkool zijn. Een handje gare boterboontjes of kikkererwten is ook nog een lekkere aanvulling.
Een heerlijke maaltijdsoep helemaal met een zelfgebakken broodje.

Ingrediƫnten:

olijfolie of koolzaadolie
1 flinke ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 kleine winterwortel, in stukjes
1 grote zoete aardappel, geschild en in stukjes
1 kleine pompoen (Uchiki Kuri), geschild en in stukjes
1 dessertlepel komijnzaad
1 dessertlepel venkelzaad
1 liter groentebouillon
een paar handen gesneden groene kool, of boerenkool of spinazie
zout en peper

Bereidingswijze:

Zet een flinke pan op middelhoog vuur en doe er een scheut olijfolie of koolzaadolie in.
Doe er de uien, knoflook en wortel bij en laat dit een minuut of 7 lekker bakken.
Doe er dan de zoete aardappel, pompoen, komijnzaad en venkelzaad bij en bak dit al roerend een minuut of 3.
Giet de bouillon erbij en breng aan de kook. Laat het geheel een minuut of 20 zachtjes koken tot de pompoen en zoete aardappel gaar zijn.
Je kunt nu de soep pureren, zo laten of even de pureestamper erdoor halen, net wat je lekker vindt.
Als laatste gaat de groene kool of boerenkool of spinazie erbij. Laat dit even slinken, breng op smaak met zout en peper en schep in flinke kommen.
Een sliertje olijf- of koolzaadolie maakt het helemaal af.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten