zaterdag 22 april 2017

Rabarbertaart uit het oude Honig bakboekje






Een nieuw bakboek of eigenlijk een nieuw oud bakboekje.
Een nicht van Evert had dit boekje bij de kringloop gescoord, ze had het mee toen ze bij ons was om even mijn ogen uit te steken. Ik mocht het wel even houden, maar daar heb ik natuurlijk niks aan 'even' houden.
Dat boekje wilde ik ook wel, en het liefst zo snel mogelijk ;-)

Gelijk 's avonds op marktplaats kijken en jawel hoor daar werd het boekje aangeboden. Na wat heen en weer gemail is het boekje keurig opgestuurd, en heb ik mijn eigen exemplaar.

Een ouderwets  bakboekje van Honig met een paar foto's en wat tekeningen, heel iets anders dan wat je tegenwoordig koopt. Maar vol met leuke en lekkere recepten, en dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Het is lente, en bij de lente hoort rabarber.
Vroeger thuis aten we rabarber als toetje, nu eten we het alleen nog verwerkt in een taartje.
En dat is op de blog ook wel te zien, er staan al heel wat baksels met rabarber op. Diverse zijn succes nummers maar ik ben altijd op zoek naar een nieuw recept. En ook in mijn nieuwe oude boekje staat een recept met rabarber dus die moest natuurlijk uitgeprobeerd worden.
Heerlijk, een soort van appeltaartje maar dan met rabarber, een blijver.

Ingrediënten:

1 kg rabarber, de stelen in stukjes van ca. 3 cm
350 g zelfrijzend bakmeel
150 g witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
175 g koude boter, in blokjes
1 ei

100 g rietsuiker
4 el maïzena of custard
geraspte schil van 1 citroen

Springvorm ø 24 cm, ingevet en de bodem bekleed met bakpapier




Bereidingswijze:

Breng een flinke pan met water aan de kook en doe de rabarber in het kokende water. Breng opnieuw aan de kook en giet dan af in een vergiet of zeef. Laat uitlekken en afkoelen.

Verwarmd de oven voor op 180° C.
Doe het zelfrijzend bakmeel, basterdsuiker, vanillesuiker, koude boter (blokjes) en het ei in een keukenmachine en draai dit tot kruimels.
Neem hier 225 gram vanaf en zet dit koud weg. Dit is voor de bovenkant.
Dit kan ook met de hand of met twee messen in een flinke kom.
Kneed het overgebleven deeg door tot het samenhangend is. Bekleed hiermee de vorm.

Vermeng de rietsuiker met de maizena of custard en de geraspte citroen en strooi hiervan ongeveer een derde van op de bodem.
Verdeel hier de helft van de rabarber over en bestrooi deze weer met een derde van het suikermengsel. Verdeel de resterende rabarber erover en bestooi met het overige suikermengsel.

Vouw de randen (die te hoog zijn) over de rabarber. Bestrooi met de kruimels en druk dit licht aan.

Zet de vorm onderin de oven en bak deze ca. 1 uur gaar en goudbruin.
In het boekje staat 1.25 uur maar bij ons was dat te lang.

Laat de taart tenminste een uur in de vorm afkoelen. 


1 opmerking:

  1. Lijkt me geweldig lekker, ik ga hem proberen. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen