zaterdag 26 augustus 2017

Pruimentaartje van Nigel Slater






Een vliegende kraai heeft altijd wat, schreef ik eerder al op facebook. Mijn opa zei dat nogal eens, die was dan ook veel onderweg en had zo zijn adresjes.
Ik vind het ook leuk om onderweg fruit en groente te kopen, plukken of soms krijgen. Deze keer kreeg ik een berichtje van de buren, of we ook pruimen hadden. Oh jee ja best wel, ik denk toch wel een stuk of tien... Niet echt waar ik op gehoopt had.
Zij hadden wel pruimen, veel pruimen, en of wij ook wat wilden. Nou als ze echt over hadden, heel erg graag. Ik fiets straks uit mijn werk langs, wel heel brutaal,  maar zal ik dan gelijk even aanwippen?
Ja wel heel brutaal maar doe dat maar. Een tas vol kreeg ik mee, een tas vol! Daar kunnen wij alleen maar van dromen.

Twee soorten, de ene weet ik niet maar de andere zijn ongetwijfeld Reine Claude, de kleine groene.
Wat een bijzondere smaak, en wat een geur, de hele keuken ruikt ernaar.
De andere zijn ook klein maar ovaal en rood, ook lekker, ik denk dat ik alle pruimen lekker vind.

Wat te doen met zoveel pruimen.... Eerst maar eens gesorteerd op rijpheid, dan kunnen we ze nog wel even bewaren. De rijpste maar gelijk verwerken en wat is er dan lekkerder dan een 'taartje'.
Het recept had ik pas gelezen in het Keukendagboek van Nigel Slater. Alles was in huis dus die moest het worden.




Ingrediënten:

150 g boter
150 g rietsuiker, zal ook met gewone witte suiker kunnen
3 eieren, losgeklopt
75 g bloem
1.5 tl bakpoeder
100 g gemalen amandelen
50 g walnoten, in stukjes
16 grote of 24 kleine pruimen, ontpit in kwarten


Vierkante vorm van ca. 20x20 cm, ingevet en/of bekleed met bakpapier

Bereidingswijze:

Vewarm de oven voor tot 180 °C.
Klop de boter met de suiker tot een bleke, luchtige massa. Dit kan met de hand maar in een machine gaat het wel heel erg makkelijk.
Voeg de losgeklopte eieren al kloppend in gedeeltes toe.

Meng de bloem en het bakpoeder en zeef dit bij het mensel. Doe er de gemalen amanden en stukjes walnoot bij en spatel het door elkaar.
Giet of schep het beslag in de voorbereide vorm. Verdeel er de pruimen over, dit kan heel netjes maar hoeft niet. Je ziet er als de cake klaar is toch niks meer van.

Bak de cake 40-45 minuten tot hij gaar is. Test dit door er een spies in te steken, deze moet er schoon uitkomen.
Haal uit de oven en laat 15 minuten in de vorm afkoelen. Verwijder dan de vorm en laat hem helemaal afkoelen op een rooster.


Een heerlijke smeuïge verse pruimentaart.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten