zaterdag 22 augustus 2015

Abrikozentaart met walnoten en lavendel





Abrikozen we eten ze niet vaak, we hebben ze niet in de eigen tuin wat wel heel goed schijnt te kunnen. 
Als dat wel zo zou zijn dan werd er wel meer met abrikozen gebakken, ik droom dan gelijk van een hele emmer vol.....
Nu moet ik ze kopen, is dat ook niet erg.

Ik had in mijn hoofd om er een taartje van te bakken, het is nu het seizoen dus dan zijn ze op hun lekkerst. Het liefst koop ik dit soort fruit bij een Toko, en normaal hebben die ze ook in overvloed, behalve als ik erom kom. Er stond nog een klein kistje met ruim een pond, die maar meegenomen.
Thuis de boeken op tafel, normaal zoek je eerst een recept en dan ga je om boodschappen, deze keer deed ik het andersom, niet handig.
Genoeg taartjes met abrikozen maar bijna allemaal met gedroogde abrikozen, ja daar had ik de verse niet voor gehaald. Misschien in mijn nieuwste aanwinst Plenty More, ja hoor succes, dat zag er goed uit, die moest het worden. Alles in huis zelfs de 600 gram abrikozen.

Heerlijk kan niet anders zeggen, weer eens helemaal wat anders en zeker een voor herhaling vatbaar.
Zal eens opzoeken welk ras abrikozen het goed doet in ons koude kikkerlandje, je eigen abrikozen en dan een hele emmer vol....

Ingrediënten:

185 g boter, op kamertemperatuur
2 el walnootolie
220 g fijne kristalsuiker
120 g gemalen amandelen
4 eieren, in een kommetje losgeklopt
120 g walnoten, in een keukenmachine tot grof poeder gemalen
90 g bloem
½ tl vanille-extract
geraspte schil van 1 citroen
1½ tl lavendelbloempjes, vers of gedroogd
600 g abrikozen, gehalveerd of in kwarten,  ontpit
zout

Voor het glazuur:

50 g poedersuiker
1 el citroensap

Springvorm ø 24cm, ingevet en de bodem bekleed met bakpapier

Bereidingswijze:

Verhit de oven voor tot 190 °C
Doe de boter, olie, suiker en gemalen amandelen in de kom van een keukenmachine en klop dit op hoge snelheid tot het mengsel bleek en luchtig is.
Doe er dan al kloppend in scheuten het losgeklopte ei bij en klop tot alles goed gemengd is.
Spatel er de walnoten, bloem, vanille, citroenrasp, 1 tl lavendel en tl zout door.

Giet het beslag in de voorbereidde springvorm en strijk de bovenkant glad.
Verdeel de abrikozen met de snijkant naar boven over de hele bovenkant en laat ze elkaar iets overlappen.
Zet de taart net onder het midden in de oven en bak deze ca. 70-80 minuten tot hij gaar is. Mocht de taart te donker worden, bedek deze dan met een stuk aluminiumfolie.

Maak in de tussentijd de glazuur.
Klop de poedersuiker en het citroensap door elkaar tot een licht schenkbaar glazuur. Doe er zo nodig meer poedersuiker of citroensap bij.
Bestrijk hiermee de taart direct als hij uit de oven komt. Bestrooi met de overgebleven lavendel (was ik vergeten.....) en laat de taart helemaal afkoelen op een rooster.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten