zaterdag 23 juli 2016

Amandel-Chocoladetaartje van Charlotte






Ik vind chocoladetaart eigenlijk niet zo zomers, maar als je een nieuw recept van iemand krijgt dan maak ik daar graag een uitzondering op. Dit recept heb ik gekregen van Charlotte, zij werkt bij Biologisch Dynamisch Tuindersbedrijf de Lepelaar, ik doe daar bijna elke week boodschappen dus dan maak je wel eens een praatje. En dan gaat het al snel over eten, koken en bakken...

Zij is ook een liefhebber, ze had een recept van zo'n heeeeeerlijke chocoladetaart, en ook nog eens heel erg makkelijk om te maken. Nou dan wil ik het recept wel, lekker en makkelijk dat zijn twee dingen die mij wel aanspreken. Zo gezegd zo gedaan, we hebben onze mobiele nummers uitgewisseld en ze heeft het recept via de app gestuurd. Zo handig, en dan te weten dat ik het allemaal helemaal niet nodig vond zo'n 'smartphone'.

In plaats van bloem wordt er amandelmeel gebruikt, dat maakt dat dit taartje glutenvrij is.

Ingrediënten:

100 g gezouten boter, of ongezouten boter met een snufje zout(vlokken)
250 g goede chocolade van 70% cacao
4 middelgrote eieren, gesplits in dooiers en eiwitten
160 g poedersuiker
150 g gemalen amandelen

Springvorm ø 24 cm, ingevet

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C. hete lucht
Doe de boter en de chocolade in een pan met dikke bodem en zet deze op laag vuur zodat de boter en de chocolade smelt. Haal zodra de boter gesmolten is de pan van het vuur, door de hitte zal de chocolade ook verder smelten. Dit kan ook au bain marie, maar ik doe het altijd op deze manier.

Klop in een flinke kom de eidooiers met de poedersuiker bleek en luchtig.
Klop in een andere vetvrije kom de eiwitten tot stevig schuim.

Giet het boter-chocolademengsel bij de geklopte eidooiers met poedersuiker en roer het goed door elkaar. Doe de gemalen amandelen erbij en meng het nogmaals.
Doe er ca. van het eiwitschuim bij en meng dit ook door het mengsel. Doe er het overige eiwitschuim bij en spatel dit er voorzichtig door zodat het een luchtig geheel wordt.

Giet het beslag in de ingevette springvorm en zet deze ca. 25-30 minuten in het midden van de oven. Haal het taartje uit de oven en laat deze 10 minuten in de vorm op een rooster staan.
Verwijder dan de vorm en laat helemaal afkoelen.

Lekker met een dot slagroom en frambozen. Onze frambozen zijn nog niet zover maar een rood besje is een goede vervanger.




2 opmerkingen:

  1. Wat ziet dit er lekker uit! En ook nog eens glutenvrij! Hier houd ik van!
    http://dekookfabriek.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Demi, simpel en lekker wat wil een mens nog meer ;-)
      Ik zie dat je ook een blog hebt, zal er eerdaags eens lekker rond gaan kijken.

      Verwijderen