zaterdag 9 juli 2016

Chermoula aubergine met bulgur en yoghurt






Op zoek naar gerechten voor een verjaardag pak ik het boek Jeruzalem van Ottolenghi maar weer eens. Ik heb er nog niet zoveel uit gemaakt als uit Plenty, maar daar kon wel eens verandering in komen. Wat is dit toch ook een geweldig boek.
Ik maak een lijstje met de gerechten die ik wel wil maken, dat hoeft eigenlijk niet want dat is bijna het hele boek....

Zo ook deze chermoula aubergines met bulgur en yoghurt, het plaatje nodigt uit om het te maken. Wachten op onze eigen aubergines duurt me nog te lang dus ik heb ze gekocht.

Heerlijk,  echt weer een Ottolenghi gerecht, ik heb het netjes volgens recept gemaakt en het klopt gewoon. Ik vind het ongelooflijk hoe hij dat toch elke keer weer voor mekaar krijgt.
Rozijnen, groene olijven, munt, amandel, yoghurt hoe verzin je het, maar het is gewoon écht lekker.
Evert is niet zo van de yoghurt over een gerecht maar ik heb het er gewoon opgedaan en ik heb hem niet gehoord, hij heeft zitten smullen.

Onze aubergineplanten bloeien, dus met een beetje geluk komen er weer aubergines aan, dan ga ik dit zeker nog een keer maken. Misschien nog wel lekkerder.

Ingrediënten voor de chremoula:

2 tenen knoflook, fijngewreven of geraspt
2 tl gemalen komijn
2 tl gemalen koriander
1 tl chilivlokken
1 tl mild paprikapoeder
2 el ingemaakte citroenschil, fijngehakt
90 ml olijfolie
2 middelgrote aubergines

Ingrediënten voor de bulgur:

150 g fijne bulgur
50 g sultanarozijnen
10 g koriander, fijngesneden (plus wat extra om te bestrooien)
10 g munt, fijngesneden
50 g groene olijven zonder pit, gehalveerd
30 g geschaafde amandelen, geroosterd
3 bosuien, fijngehakt
1 ½ el citroensap
120 g Griekse yoghurt

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Meng voor de chermoula de knoflook, komijn, koriander, chilivlokken, paprikapoeder, ingemaakte citroenschil met de olijfolie in een klein kommetje.
Snijd de aubergines over de lengte door. Snijd het vruchtvlees van elke helft in een ruitpatroon in, zorg ervoor dat de schil heel blijft, dus niet te diep. Verdeel de chermoula over de halve aubergines en zet ze in ca. 40 minuten in de oven tot ze heel gaar zijn.

Maak intussen de bulgur.
Doe de bulgur in een grote schaal en giet hier 1.4 dl kokend water op, zet opzij.

Week de sultana's in 0.5 dl warm water, giet deze naar 10 minuten af. De bulgur is nu ook gaar.
Doe de rozijnen met 0.4 dl olijfolie bij de bulgur. Voeg de kruiden, olijven, amandelen, bosui, citroensap en een snuf zout toe en meng alles goed door elkaar. Proef en voeg eventueel nog wat zout toe.

Haal de aubergines uit de oven. Verdeel er de bulgur over, en schep hier wat van de yoghurt op. Bestrooi met nog wat gesneden koriander en sprenkel er nog wat olijfolie over.
Warm of op kamertemperatuur is dit het lekkerst, dus goed van tevoren te maken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten