zondag 23 juni 2013

Chocoladecupcakes



Regen en wind, weer om wat te bakken, echt weer om iets met chocolade te bakken…
Vorige week bij Judith hebben we de tartelettes met vers fruit gemaakt uit ‘Het kookboek’ die waren echt super, echt zomers…. 
Ik had nog niet zoveel gebakken uit ‘Het kookboek’ en ik wist dat er ook genoeg met chocolade in staat dus de keuze van het boek was niet zo moeilijk.
Maar wat moest het worden, brownies (in allerlei smaken), chocoladebrood, chocoladefudgetaart heb ik al een keer gemaakt (een aanrader), chocoladerepen of de cupcakes.

Het zijn dus de cupcakes geworden, ik heb helemaal niet van de cupcakes met al die felgekleurde toppings en dan het liefst nog met gekleurde kraaltjes, nee dat is niet mijn ding, ik krijg al kiespijn als ik er naar kijk.
Maar deze zijn anders, ik zal niet zeggen minder slecht maar ze geven in ieder geval geen licht….
Ik heb ze in siliconen vormpjes in de muffinvorm gebakken dat gaat prima. Je zit dan niet met van die papieren vormpjes te prutsen, deze kun je er zo vanaf halen.
Ook heb ik het glazuur gemaakt, je kunt het ook achterwege laten maar het staat mooi en het geeft ook wel net dat beetje extra.

Het zijn heerlijke cupcakes geworden, niet moeilijk om te maken en als je van chocolade houdt zeker een aanrader.


Voor 12 stuks:

2 scharreleieren
120 ml zure room
80 ml zonnebloemolie
20 ml keukenstroop
20 g boter, gesmolten
60 g fijne kristalsuiker
60 g lichte ruwe rietsuiker
120 g bloem
35 g cacaopoeder
1 theel. bakpoeder
½ theel. zuiveringszout 
¼ theel. zout
40 g amandelmeel of ragfijn gemalen blanke amandelen
200 g pure chocolade, in stukjes

Glazuur

165 g pure chocolade, in stukjes
135 ml slagroom
35 g boter, in blokjes
1 eetl. Amaretto

Bereidingswijze:

Verhit de oven tot 170 °C. Zet 12 papieren of siliconen vormpjes  in de holle­tjes van muffin- of cupcakebakplaat.
Klop de eerste 7 ingrediënten in een grote mengkom door elkaar tot alles net is vermengd. Meng niet te lang. Zeef de bloem met cacao, bakpoeder en zuiveringszout. Schep dit samen met het zout en de amandelen door het vochtige mengsel. Spatel de stuk­jes chocolade erdoor.














Vul de vormpjes tot helemaal aan de rand met beslag. Bak ze 20-25 minuten in de oven; steek een spies in het midden, er moet wat kruim aanzitten als u hem uit de cakejes haalt. Haal de cakejes uit de oven, laat ze afkoelen en haal ze uit de vormpjes.

Maak het glazuur als de cakejes in de oven staan. Het heeft tijd nodig om op te stijven en smeerbaar te worden. Doe de chocolade in een vuurvaste kom. Breng de room in een steelpan tot tegen de kook aan en giet hem over de chocolade. Roer met een pannenlik­ker tot de chocolade is gesmolten. Voeg de boter en amaretto toe en klop alles glad.
Schep het glazuur in een schone kom en dek het oppervlak af met plasticfolie. Zet het bij kamertemperatuur tot de cakejes koud zijn en het glazuur stevig is. Het moet goed smeerbaar zijn, maar nog niet te hard. Zet het niet in de koelkast om dat proces te versnellen.
Schep een royale dot glazuur op elk cakeje en strijk het met een pannenkoekmes glad.





1 opmerking:

  1. Voor ons beide een chocoladeweekend dus.
    Ze zien er super uit. En die siliconenvormpjes ga ik ook maar eens kopen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen