woensdag 16 oktober 2013

Pompoenoogst 2013




De pompoenen zijn geoogst, afgelopen vrijdag heb ik ze er allemaal afgehaald. Het was vrijdag stijgende maan en vruchtdag dus helemaal top voor het oogsten van vruchten, pompoen hoort bij de vruchtsoorten dus dat was dé dag.
Onder deze constellaties zouden ze heel lang houdbaar moeten zijn, we gaan het zien. Vorig jaar hebben we ze op een dag met de dezelfde constellaties geoogst, en ik moet zeggen, we hebben ze maanden kunnen bewaren.

Het is een super opbrengst, heel veel soortjes, groot en klein, rond en plat, groen en oranje, een dikke kruiwagen vol.

Het kweken van pompoenen is helemaal niet moeilijk, ze houden van veel voeding dus lekker wat mest en verder regelmatig watergeven. Ze hebben alleen wel wat ruimte nodig, toch wel een vierkante meter per plant.

De soorten die we dit jaar hebben gezaaid zijn; Sweet Dumpling, Butternut en Uchiki Kuri. En dan hebben we van Judith nog gekregen: Red Kuri, Sweet Mama, Mathilda, Acorn Mesa Queen en Musqueé de Provence. Judith is dus een echte pompoenliefhebber.



Ik vind de Musqueé de Provence de mooiste, daar hebben we er maar eentje van. Ik vind het eigenlijk zonde om hem op te eten, de smaak zal niet veel verschillen met de andere soorten dus ik denk dat ik die op de tuintafel neerleg, dan kunnen we er nog heel lang van genieten.


Er zullen de komende tijd regelmatig recepten met pompoen voorbij komen, het streven is alle weken een nieuw recept maar of dat gaat lukken.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten