woensdag 21 augustus 2013

Gegratineerde venkel



Er stonden drie venkelknollen in de moestuin die op moesten. Ze waren niet zo mooi dus om ze rauw in een salade te gebruiken was niet zo geschikt.
Ik heb er een gratin van gemaakt, naar idee uit 'Het kookboek' maar dan net even anders.

Ik heb het zoete kruimeldeeg achterwege gelaten, dat sprak me niet zo aan. Ik heb de Parmezaanse kaas met panko gemengd voor de toplaag. En ik heb de venkel even voorgekookt zodat de oventijd een stuk korter kon.
Het was een lekkere venkelgratin maar ik wil hem de volgende keer toch volgens recept maken dus  mét het zoete kruimeldeeg. De tomaatjes waren redelijk zuur en het kruimeldeeg geeft dan net dat zoetje. Dat wordt al in het recept vermeld maar ik had zoiets van: zoet kruimeldeeg op een hartige ovenschotel..... 
Maar zoals met bijna alle recepten van Ottolenghi  kun je er gerust van uitgaan dat het lekker is.

Ingrediënten voor twee personen:

3 middelgrote venkelknollen of 2 grote
3 el olijfolie
1 eetl tijmblaadjes
3 tenen knoflook, fijngehakt
1 eetl. grof zeezout
1 theel. zwarte peper
40 g broodkruim of panko
80 g Parmezaanse kaas, geraspt
stuk of 20 kerstomaatjes

Bereidingswijze:

Maak de venkelknollen schoon en snijd ze in plakken van 1.5 cm dikte.
Kook de venkel ongeveer 6 minuten, giet af en laat uitlekken.
Doe de venkel in een kom samen met de olijfolie, tijmblaadjes, knoflook, peper en zout. Hussel alles door elkaar zodat alle venkel een klein olielaagje heeft.
Doe de venkel in een ingevette ovenschaal.
Meng het broodkruim met de Parmezaanse kaas, verdeel dit over de venkel.
Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet hem 20 minuten in een voorverwarmde oven van 190° C.
Haal de folie eraf en verdeel de tomaatjes erover, zet de schaal nu nog 15 minuten terug zodat de kaas mooi goudbruin wordt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten