zaterdag 2 november 2013

Coq au vin




Wat te doen met een fles rode wijn waar een paar glazen uit zijn. Opdrinken is geen optie, door de gootsteen spoelen kan altijd of je gebruikt het in een gerecht.
Eten of drinken weggooien doen we niet graag dus bleef er maar een optie over, ermee koken.
In eerste instantie dacht ik aan stoofperen maar toen coq au vin werd geopperd waren de stoofperen niet meer in beeld.

Ik heb het wel vaker gemaakt maar uit welk boek.... Er staan niet veel kookboeken in de kast met Franse recepten, ik vond een recept in:' Koken voor familie en vrienden' van Ainsley Harriott, 'Van de slager' van Leanne Kitchen en in 'De kunst van het koken 'van Julia Child.


Bij niet één van deze recepten werd de kip een nacht gemarineerd en dat wilde ik juist wel. Ik had bij Judith op haar blog 'Eet lekker' gelezen dat dat echt veel lekkerder werd. Ik heb dus het recept van haar blog gebruikt, ik weet niet of het door het lange marineren komt maar het resultaat was heerlijk!

Ik heb het niet helemaal volgens het recept gemaakt, ik heb de spekjes niet geblancheerd maar zo uitgebakken. Ik gebruik altijd biologische spekreepjes en onze ervaring is dat die lang niet zo zout zijn als de 'gewone' spekreepjes. Ook heb ik de tomatenpuree even mee laten bakken om het wat te ontzuren.

We hadden er een gekookt aardappeltje bij en doperwtjes uit de vriezer.
De volgende keer hoef ik niet meer te zoeken naar het recept, dat staat nu mooi op de blog.

Ingrediënten, voor 6-8 personen
8 stukken kip, dijen of poten
1 fles rode wijn, ik had nog 3/4 fles
2 laurierblaadjes
2 takjes tijm
250 gram magere spekblokjes
20 kleine zilveruitjes (of sjalotjes)
250 gram champignons, kleintjes heel en grotere doormidden
2 eetl bloem
1 liter kippenbouillon
125 ml cognac
2 eetl tomatenpuree
2 eetl peterselie, fijngehakt
60 gram boter
1 eetl olijfolie
peper en zout

Bereidingswijze:
Doe de wijn, laurierblaadjes, tijm, de kipdelen en wat zout en peper in een kom. Dek af en laat een hele nacht marineren in de koelkast.

Blancheer de dag erna de spekjes in kokend water, giet het af, dep droog en bak vervolgens goudbruin. Schep de spekjes op een bord. 
Doe een eetlepel boter in de pan waar je het spek in hebt gebakken en voeg de uitjes toe. Bak deze ook goudbruin en haal ze ook weer uit de pan.
Doe weer een eetlepel boter in dezelfde pan en bak de champignons ongeveer 5 minuten mooi bruin en haal zo ook uit de pan.

Haal de kip uit de marinade, dep droog met keukenpapier en bestrooi met peper en zout.
Doe de overgebleven boter en de olijfolie in een grote (het liefst) gietijzeren pan en bak de kipdelen tot ze mooi bruin zijn. Haal de kip uit de pan.

Doe de bloem en de tomatenpuree in de pan en bak het even. Doe de cognac erbij, laat het even pruttelen en roer de aanbaksels los. 
Voeg de bouillon, marinade, uien, champignons, spek en de kipdelen toe en laat op een laag vuur 45 minuten zachtjes pruttelen, of totdat de kip gaar is.

Als je de saus wat dikker wilt hebben, kun je de laatste 10 minuten de deksel van de pan halen zodat het wat inkookt.
 
Proef of het op smaak is, voeg eventueel nog wat peper en zout toe en bestrooi met peterselie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten