maandag 4 november 2013

Rode kool met appeltjes




Ik hield nooit van rode kool, alleen die uit de diepvries vond ik wel lekker.
Zo vreemd was dat niet, ik hield vroeger van bijna niet één groente, ik was een drama met eten.
Gelukkig is dat een heel stuk bijgetrokken, ik vind nu bijna alle groente lekker, zelfs rode kool die niet uit de diepvries komt.

Ik heb samen met een vriendin in 2006 een kookcursus gevolgd bij La Première, daar hebben we wilde eend op rode kool en appelsaus gemaakt (en gegeten uiteraard).
Ik had daarvoor nog nooit eend gegeten en rode kool was ook niet echt een favoriet, ik stond eerlijk gezegd ook niet te juichen toen we dit moesten maken. Maar wat was het lekker, ik denk het lekkerste gerecht van de hele cursus.
Sindsdien maak ik de rode kool altijd naar dat recept, we eten het bij de hachee, met een bal gehakt of helemaal in 'stijl' met gebraden eendenborst en aardappelpuree van onze eigen aardappels.

We hadden een mooie rode kool in de moestuin en onze eigen Bramley appeltjes, één portie hebben we direct opgegeten en nog vier porties zijn in de vriezer gegaan. Lekker makkelijk voor een volgende keer.

Ingrediënten:


1 rode kool, ± 1.5 kg
3 zoet-zure appelen, geschild en in stukken (ik had Bramley's)
1 grote ui, gesnipperd
1 vanille stokje
4 kruidnagels
2 blaadjes laurier
2 steranijs
2 kaneelstokjes
10 jeneverbessen
1 takje tijm
1/3 takje rozemarijn
100 g suiker, ik heb kokosbloesemsuiker gebruikt
0.2 ltr rode wijnazijn
75 g boter
peper en zout

Bereidingswijze:

Snijd de rode kool zonder nerven in reepjes.
Breng een grote pan water aan de kook en doe er de rode kool in, breng opnieuw aan de kook en giet af.
Doe de rode kool weer terug in de pan met alle overige ingrediënten.
Stoof de kool gaar in een klein uurtje.
Probeer de kruiden eruit te vissen en serveer of vries het in.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten