donderdag 14 november 2013

Salade van gort, pompoen en sjalotjes





Het gebeurt bijna nooit maar ik moest koken voor mij alleen, dat wordt dan meestal wel iets van een salade. Al bladerend door het boek 'Veg' kwam ik dit recept tegen, het sprak me direct aan. Het originele recept wordt gemaakt met spelt en venkel, dat had ik beide niet in huis, dus werd het een variant.
Er lag nog een stuk pompoen van het goede gewicht in de koelkast, sjalotten in overvloed en er stond nog een aangebroken zak 'Alkmaarse gort' in de kast, dat werd dus de combinatie.

De foto is geen succes, dat moet nu met lamplicht en daar wordt het niet smakelijker van.....
Maar neem van mij aan het was heerlijk, de gort is een beetje glad en zacht, de pompoen wat droog en zoetig, de sjalot lekker geroosterd, een beetje beet van de walnoten en het hartige van de kaas, super!
Ik heb op de dag zelf de salade warm gegeten, wat over was hebben we de dag erna opgegeten, koud was het ook heerlijk,

De eerst volgende keer als ik in de reformwinkel kom maar op zoek naar spelt want, ik wil dit recept zeker nog een keer maken, dan volgens het orginele recept met spelt, pompoen en venkel.



Ingredient
ën voor 4 personen:

1 kleine flespompoen (ongeveer 600 g)
4-5 el olijfolie
10 sjalotjes, door de helft
1 teentje knoflook, fijngesneden
50 g walnoten
200 g spelt of parelgort, afgespoeld
sap van een halve citroen
20 g Parmezaanse, harde geiten- of andere harde kaas met volle smaak, geraspt, plus extra voor erbij
klein handje peterselie, grof gesneden
zeezout en versgemalen zwarte peper




Bereidingswijze:

Verwarmde oven voorop 190°C.
Schil en halveerde pompoenen schraap er met een lepel de zaden uit. Snijd in stukken van 1,5cm en verdeel deze over een grote braadslede. Sprenkel er 2 el olijfolie over en breng goed op smaak met peper en zout. Roer even door, zodat de pompoen met de olie bedekt is. Zet in de oven.
Snijd intussen de sjalotten door de midden.
Voeg na 15 minuten de sjalotten en de knoflook aan de braadslede toe en roer even door met een extra el olie. Laat 20 minuten in de oven staan, tot de groente zacht is en aan de randen begint te karamelliseren.
Strooi de walnoten erover en zet nog 8-10 minuten in de oven. Nu zouden de groenten gaar en gekaramelliseerd moeten zijn en de walnoten licht geroosterd en geurend.

Als je dit als koude salade wilt opdienen, laat dan de groenten helemaal afkoelen; als je de salade warm wilt eten, kun je de groenten direct uit de oven door de spelt roeren.

Kook de parelgort (of spelt) terwijl de groenten in de oven staan in ruim, goed gezouten water tot ze gaar zijn, maar nog wel een bite hebben.
Giet af en laat wat afkoelen (of laat helemaal afkoelen als je dit van tevoren klaarmaakt als koude salade). Roer de gebakken groenten, walnoten en olie uit de braadslede erdoor, de rest van de olijfolie, het citroensap, de kaas en de peterselie. Proef en breng op smaak met zout en peper. Schaaf er wat extra kaas over en dien warm of koud op.






2 opmerkingen:

  1. Ik vind je foto nog van een behoorlijke kwaliteit, hoor! Bij mij thuis wordt het allemaal veel slechter. Geen raam in mijn keuken, bovendien een compact-cameraatje. Hoewel ik snap dat een foto het gerecht pas echt waardevol maakt voor een blog, komt het er bij mij niet echt van. Jammer, want die foto's weerhouden me ervan om veel van mijn gerechten te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment, bij ons ramen genoeg maar daar heb je weinig aan als het donker is....
      Ben nu met spotjes in de weer om het toch nog enigszins toonbaar de krijgen, valt niet mee. Ik vind het ook, dat de foto best bepalend is, maar soms is het recept zo lekker dan moet het maar met een wat mindere foto. Dus kom maar op met al die gerechten waarvan jij de foto niet goed genoeg vind!!

      Verwijderen