zaterdag 20 september 2014

Citroenkoekjes oftewel 'Lemon Thins'




Onze buurtjes zouden komen eten, dat stond al een tijdje, het kwam er alleen niet van.
Ik ben ook niet zo'n held in het koken voor gasten, niet dat ik het niet leuk vind maar meer van, wat moeten we eten en lusten ze het wel.
Het hoeft allemaal niet zo hoogdravend, het gezellig samen eten daar gaat het om, maar toch....
Onze buren eten vegetarisch, dat mag voor ons geen probleem zijn. We zijn zelf jaren vegetariër geweest, nu eten we weer vlees maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Het is natuurlijk leuk om zoveel mogelijk zelf te maken voor een etentje, dus ook het koekje voor bij de koffie of thee hoort daarbij.
Geen grote punten gebak, een bescheiden koekje als afsluiter van het eten.
Dit is een heerlijk licht en luchtig koekje met een lekkere frisse citroensmaak. Ik had alleen verwacht dat het brosse koekjes zouden worden maar deze blijven zacht.
Ik maakte 30 koekjes uit het recept, volgende keer maak ik de helft en dan misschien wat langer in de oven, eens kijken of ze dan wat knapperiger worden.
Het recept komt uit het boek 'Zomer' van Yvette van Boven, zij serveert de koekjes bij een chocolademousse, ik denk dat ik die er de volgende keer maar bij maak....

Ingrediënten ca. 30 stuks:

2 eieren
125 g suiker
1 tl vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker
rasp van 1 citroen
85 g boter
85 g bloem
snufje zout

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Klop in een grote kom de eieren, suiker en vanille tot het mooi schuimig is. Dit kan gemakkelijk met een handmixer. Voeg het citroenrasp en een snuf toe en klop het nog even door. Klop in een andere kom de boter heel licht en luchtig.
Voeg al kloppend de licht geklopte boter afgewisseld met de bloem aan het eimengsel toe.

Bekleed een bakplaat met bakpapier of een bakmatje.
Schep met behulp van twee theelepels kleine bergjes beslag op de bakplaat.
Deze moeten zeker 5 cm uit elkaar, de koekjes lopen behoorlijk uit.
Plaats de bakplaat in het midden van de oven en bak de koekjes een minuut of 5 of tot de randjes mooi gaan kleuren.
Laat de koekjes iets afkoelen en schep ze dan met een pannenkoekmes op een rooster om helemaal af te koelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten