maandag 2 december 2013

Heldere kippensoep




Het speelde al een tijdje door mijn hoofd, zelf kippensoep maken. Er lag een biologische soepkip in de vriezer dus dat was het probleem niet.
We eten regelmatig soep maar dat is meestal een gebonden of gepureerde soep en dan het liefst vegetarisch. 
Ik hou best wel van de waterige soepjes zoals kippen- en groentensoep. 
Vroeger thuis maakte mijn moeder elke zondag soep, zaterdagavond werd er bouillon getrokken en zondags werd het afgemaakt, heerlijk.

Op zoek naar een recept heb ik 'Home Made' van Yvette van Boven gepakt, ik had al het idee dat daar wel een recept in zou staan, goed gedacht dus...
Het was wel wat werk om te maken maar het resultaat was heerlijk, Evert houd helemaal niet zo van deze 'waterige' soepjes maar dit mag ik wel vaker maken.


Ingrediënten:

1 hele soepkip (liefst biologisch)
2 uien, met schil gehalveerd
½ struik bleekselderij, in drieën
2 preien, gewassen en grof gesneden
1 wortel, in dikke plakken
3 tenen knoflook, ongepeld
3 blaadjes laurier
1 klein bosje peterselie
paar takjes tijm
1 el zwarte peperkorrels
2 el korianderzaad
3-4 stukjes foelie

Bereidingswijze:

Doe een liefst biologische soep kip en een zo groot mogelijke pan.
Giet er 4-5 liter koud water bij en breng aan de kook, laat het even lekker koken en schuim ondertussen af.
Doe er nu de gesneden groenten, kruiden en specerijen bij, breng weer aan de kook, draai het vuur laag zodat het net tegen de kook aan blijft.
Laat dit zo een uur of drie zonder deksel zijn gang gaan.

Haal de kip eruit en zeef de bouillon. Ik giet de bouillon eerst door een vergiet (vang het vocht natuurlijk wel op) zodat je alle grove ingrediënten er al uit filtert. Dan giet ik het nog een keer door een vergiet waar ik eerst een schone uitgespoelde theedoek in heb gedaan, nu hou je een bouillon over zonder verdere ingrediënten.
Laat de bouillon afkoelen, als het goed is afgekoeld kun je het (gestolde) vet er makkelijk afhalen.

Als je het vlees van de soepkip wilt gebruiken voor de soep of voor wat anders kun je het vlees er het gemakkelijkst afhalen als de kip nog warm is, is deze helemaal afgekoeld gaat het een stuk lastiger.

De bouillon is nu klaar, het vet is eraf maar hij is niet helder en dat wilde ik wel, ik was wel benieuwd hoe dat in zijn werk ging.
Je hebt er per 2 liter bouillon een eiwit voor nodig

Klop het eiwit los, doe het bij de nog koude bouillon en breng dit zachtjes aan de kook.
Laat dit ongeveer 10 minuten zachtjes koken en je zult zien dat alle 'vuil' zich aan de eiwitten gaat hechten. Ik vond het geweldig om te zien hoe de troebele bouillon glashelder werd.
Nu is de bouillon klaar om er mee te doen wat je wilt, je kunt het ook heel goed in porties invriezen. 
Ik heb er kippensoep van gemaakt.
Je kunt er natuurlijk allerlei ingrediënten aan toevoegen maar ik wilde de soep zo neutraal mogelijk houden. Ik heb er het vlees van de soepkip bijgedaan, een kleingesneden wortel dat even laten koken tot de wortel beetgaar was, op smaak brengen met zout en peper als laatste een  prei in dunne ringetjes erbij en klaar.
Een super lekkere heldere kippensoep, het is even wat werk maar dan heb je ook wel wat.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten