zaterdag 28 december 2013

Pavlova met cranberrysaus en granaatappelpitten



De kerstdagen zijn weer voorbij, nu nog even oud en nieuw afdouwen en we kunnen weer met het normale leventje verder gaan.
Nou zo erg is het niet hoor, bij ons geen spectaculaire feestpartijen laat staan (vr)eetpartijen, wel zo goed voor lijf en leden.

We hebben een dag bij mijn broer en zijn gezin gegourmet, dat was zoals altijd prima voor mekaar.
Gezellig met zijn achten om de grote tafel, normaal met zijn tienen maar ja met verkering heb je ineens met schoonfamilie te maken....
Ik had aangeboden om voor het toetje te zorgen, dat was een prima idee, kon ik ook een kleine bijdrage leveren. 
Het is een pavlova geworden, ik zag deze een tijdje terug bij Simones Kitchen voorbij komen en dacht direct: dat moet hem worden.
En noem het toeval of niet, toen ik vorige week naar een aflevering van Nigella Lawson zat te kijken kwam er ook een pavlova voorbij, kon ik mooi even zien hoe zij dat maakte.
Ik heb haar boek  'Hoe word je een goddelijke huisvrouw' er ook nog even bijgepakt ook daar staat een recept in, deze is voor 10-12 personen dus deze heb ik aangehouden.

De cranberrysaus heb ik bij Simone ‘geleend’, een heerlijke dieprode saus.
We hadden de pavlova in delen meegenomen en hebben hem daar opgebouwd, ik was anders bang dat het een sompig geheel zou worden. Het was een succes, hij is bijna opgegaan dus dat zegt genoeg. Ik wil dit zeker nog eens maken en dan met een smaakje zoals koffie of chocolade, het is niet moeilijk om te maken en succes verzekerd. Ik vind alleen één groot nadeel, er zit zoooooo veel suiker in.

Onze schoonzus is zo lief geweest om er een fotootje van te maken, deze kan natuurlijk niet op tegen de foto van Simone, maar dat kan ook bijna niet anders.

Ingrediënten:

8 grote eiwitten
snuf zout
500 g fijne kristalsuiker
1 el maïzena
2 tl azijn (gewone blanke natuurazijn)
1 tl rozenwater
5 dl slagroom

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180° C.
Teken een cirkel met een doorsnede van 24 cm op het bakpapier.
Klop de eiwitten en het zout tot het schuim in pieken blijft staan. Klop er lepel na lepel de suiker door tot het schuim stijf en glanzend is. Spatel er luchtig de maïzena, azijn en rozenwater door. Schep het schuim in de cirkel op het bakpapier, maak boven- en zijkant min of meer glad.
Zet de meringue in de oven en draai direct de temperatuur terug naar 150° C. Laat het schuim een uur en drie kwartier bakken. Zet de oven uit en laat de pavlova zo volledig in de oven afkoelen.
Klop de slagroom (zonder suiker) op tot deze mooi dik is maar niet stijf, het moet mooi luchtig zijn.
Leg de pavlova omgekeerd op een grote, platte schaal en trek het bakpapier van de bodem. Schep de slagroom op het marshmallowachtig witte schuim, dat mag wel wat rommelig.
Je kunt de pavlova nu versieren met wat je leuk en lekker vind. Ik heb er cranberrysaus over gesprenkeld en granaatappelpitten over gestrooid.
Het recept voor de cranberrysaus komt van Simone en vind je hier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten