donderdag 12 december 2013

Noord Afrikaanse stoofpot van pompoen en kikkererwten




Een kruidige combinatie van pompoen, tomaten en kikkererwten met kurkuma, kaneel en gember, lekker verwarmend voor deze tijd van het jaar.
Ik wilde een recept met pompoen maken maar ik moest er wel alles voor in huis hebben. Voor ons is de dichtstbijzijnde winkel een km of 8 verderop en ik had geen auto tot mijn beschikking, normaal ga ik wel op de fiets maar daar had ik niet zoveel zin in met die harde wind vorige week.

Voor deze stoofpot was alles in huis op de koriander na, dat maakt het misschien wel lekkerder, tenminste..... als je van koriander houdt, en dat doet ook lang niet iedereen.
Zelfs stond er een zakje Orzo in de kast, een hele kleine pastavorm, ik gebruik het ook wel in plaats van vermicelli in de soep.

Het recept komt uit Veg!, daar staat ook dat het eigenlijk een soort van soep is, bij mij was het best wel 'soepig', ik heb het daarom nog even zonder deksel laten inkoken tot het een mooie dikte had.

Wij vonden het een lekkere kruidige stoofpot, de volgende keer doe ik er rustiek brood bij om het geheel compleet te maken.

Ingrediƫnten voor 6 personen:

2 el zonnebloemolie
2 grote uien, in blokjes
2 teentjes knoflook, fijngesneden
1 stengel bleekselderij, fijngesneden
1 tl versgemalen zwarte peper
1 tl kurkuma
½ tl kaneel
½ tl gemberpoeder
100 g rode linzen
400 g kikkererwten uit blik, afgegoten en afgespoeld
8 draadjes saffraan, geroosterd en fijngemalen
500 ml tomatensaus of passata
flinke handvol peterselie, grof gesneden
grote bos koriander, grof gesneden
300 g pompoen
1,2 l groentebouillon (van een blokje)
1 laurierblad
50 g vermicelli, orzo of andere kleine pastavorm
dadels voor erbij (indien gewenst)

Bereidingswijze:

Verhit de olie op middel hoog vuur in een grote pan. Voeg de ui toe en bak tot deze net goud begint te kleuren. Draai het vuur middellaag en doe de knoflook, bleekselderij, peper, kurkuma, kaneel en gember erbij. Bak een paar minuten mee.
Voeg nu de linzen, kikkererwten, saffraan, tomatensaus of passata, peterselie en ongeveer de helft van de koriander toe. Laat op laag vuur 15 minuten koken.
Schil intussen de pompoen en verwijderde zaden. Snijd in grove stukken. Doe in de pan, samen met de bouillon en het laurierblad. Leg het deksel erop en laat een halfuur zacht koken. Voeg de pasta toe en kook tot deze gaar is. Breng op smaak met zout en peper.
Dien meteen op, bestrooid met de rest van de koriander en met een paar dadels erbij, als je dat wilt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten