zaterdag 21 december 2013

Panettone van Paul Hollywood





Afgelopen week zag ik een aflevering van ‘The great Britisch bake off Christmas special’ met Mary Berry en Paul Hollywood waarin een Panettone werd gemaakt.
Ik ben gelijk mijn schriftje gepakt en ben driftig het recept en werkwijze op gaan schijven, stom natuurlijk, ik heb het recept de volgende dag gewoon van internet geplukt, een stuk duidelijker.

Het recept zou een kruising zijn tussen een panettone en een brioche, het hele pakje boter zal wel op de brioche slaan.....
Het zag er allemaal vrij simpel uit, maar dat doet het meestal op tv…. Het kneden was het meeste werk maar dat werd gedaan door de KitchenAid en je moet even de tijd nemen voor het rijzen.
Het deeg moet een nacht in de koelkast staan, dan wordt het gevormd en gaat het in de vorm. Zo mag het nog 2 á 3 uur rijzen, dan wordt het gebakken.



In het recept wordt een 18 cm panettone vorm gebruikt, dat is een hele hoge vorm.  Die hebben wij niet, maar we hebben wel een 20 cm met een redelijk hoge rand van 9.5 cm, die heb ik er voor gebruikt. Ik heb voor de zekerheid de rand nog een stuk hoger gemaakt door er een stuk dubbelgevouwen bakpapier in te doen. Nu had ik een vorm met een hoogte van 19 cm, dit was wel een beetje erg optimistisch maar beter te hoog dan te laag.

De panettone is uiteindelijk 15 cm hoog geworden dus het was maar goed dat ik die extra hoge rand had gemaakt van bakpapier. Dit gaat heel gemakkelijk door de vorm goed in te vetten met boter dan plakt het bakpapier er mooi tegenaan en blijft het goed staan.


Een super recept en weer eens wat anders dan een kerststol, al zijn die natuurlijk ook heerlijk!
Tijdens het aansnijden kwam er een gat tevoorschijn, ik denk dat ik hem niet goed heb gevormd doordat het zo kleverig was. Maar de smaak is er niet minder om.

Ingrediënten:

500 g bloem (om brood te bakken)
7 g zout
50 g kristalsuiker
14 g gedroogde gist
140 ml lauwe melk (ik heb karnemelk gebruikt)
5 eieren op kamertemperatuur
250 g boter (ongezouten)
120 g rozijnen
120 g krenten
120 g cranberry’s (of een mix van wat jou lekker lijkt)
100 hele blanke amandelen

Bereidingswijze:

Doe de bloem, suiker, gist, melk en eieren in de KitchenAid (of een ander kneedapparaat) en meng dit twee minuten op stand 1. Doe het zout erbij en verhoog de snelheid naar 4, laat de machine zo 6-8 minuten kneden.
Doe de zachte boter er in blokjes bij en kneed nog 5-8  minuten op stand 2, tot het een mooi geheel is.
Doe het gedroogde fruit en de noten erbij en mix tot het goed is verdeeld.



Vet een kom in met een beetje zonnebloemolie en doe hier het deeg in, het deeg is heel erg slap maar dit hoort zo. Dek het geheel af met huishoudfolie en zet het een nacht in de koelkast.
Ik heb het deeg er ’s middags om een uur of 12 ingezet en heb het er de volgende dat om een uur of 8 uitgehaald.

Haal het deeg uit de kom en druk de lucht eruit en vorm het tot een bol.
Doe deze in de ingevette vorm en laat deze nog 2-3 uur rijzen op kamertemperatuur.

Verwarm de oven op tot 180° C.
Zet de panettone onderin de oven en verlaag de temperatuur na 25 minuten naar 150° C. Laat hem zo nog 35 minuten bakken.
Ik heb er na de eerste 25 minuten een stuk aluminiumfolie over gedaan omdat de bovenkant al behoorlijk bruin werd.
Haal de panettone, als deze uit de oven komt, direct uit de vorm en laat hem afkoelen op een rooster.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten