zaterdag 14 december 2013

Speculaas muffins met een zuurtje




Weer een recept met speculaaskruiden, deze keer in de vorm van een muffin.
Ik had ze op Sinterklaasdag gebakken, we deden op de dag zelf niets aan Sinterklaas maar om toch een beetje het 'Sinterklaas gevoel' te hebben leek het me wel toepasselijk. Maar ze zijn natuurlijk altijd lekker, helemaal met een beker warme chocolademelk (met slagroom!).

Het recept komt uit 'Home Made', nee niet 'zomer' of 'winter' maar het eerste grote dikke 'Home Made'.
In het recept staat dat de hoeveelheid voor een muffinvorm is, dat zijn 12 holletjes, ik heb er 10 gevuld maar de volgende keer verdeel ik het beslag over 8 holletjes, ik vond ze erg klein.
Normaal ben ik niet zo van de glazuur maar dit keer heb ik het er wel opgedaan, het was niet met zoveel fratsen, alleen wat citroensap, rasp, suiker en roomkaas, dus geen gekleurde toestanden.
En ik moet toegeven het smaakte er prima bij, en het staat natuurlijk leuk!

Ingrediënten:

125 g boter, op kamertemperatuur
125 g suiker
2 eieren, losgeklopt
125 g zelfrijzend bakmeel
1 tl kaneel
1 tl speculaaskruiden
snuf zout
50 ml melk (ik heb karnemelk gebruikt, ging ook prima)

Een muffinvorm, ingevet of bekleed met papieren vormpjes

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200° C.
Doe alle droge ingrediënten in een kom en roer het door elkaar, voeg de eieren en de melk toe en meng door elkaar, dit kan gewoon met een houten lepel, als er wat klontjes in blijven zitten is dat niet erg.
Verdeel het beslag over de muffinvorm (8 of 10 stuks), ik doe dat met een ijstang.
Zet de vorm in de oven en bak de muffins 10-20 minuten bruin.
Laat ze afkoelen op een rooster.

Ingrediënten voor het glazuur:

250 g roomkaas (ik had 200 g)
375 g poedersuiker (ik heb 100 g gebruikt, vond het zoet genoeg
rasp en sap van een halve citroen (of naar smaak)

Bereidingswijze:

Meng met een garde alles door elkaar en smeer het bovenop de muffins.
Bestuif met kaneel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten