zaterdag 22 maart 2014

Monchoutaart




Het is en blijft een favoriet op een verjaardag: monchoutaart, de combinatie van de kruimelige bodem het zoete mengsel van de roomkaas, slagroom en suiker en dan de frisse kersen bovenop, heerlijk.
Meestal maak ik er eentje als Evert jarig is, ik weet dat ik hem daar een groot plezier mee doe.
Het recept zit al jaren in de map 'bakken', ik heb het ooit overgeschreven van mijn moeders recept en het is zelfs netjes ingeseald.
Ik weet nog goed toen we het voor de eerste keer bij een kennis van mijn ouders kregen, dat was toch raar, roomkaas met slagroom en suiker en daar bovenop kersen. Vooral die roomkaas was heel bijzonder.
Wat ik ook altijd wel handig vind, je hoeft deze taart niet te bakken, het is eigenlijk een heel simpele taart om te maken.


Ingrediënten:

150 g roomboter
250 g tarwe biscuitjes
0.2 l slagroom
100 g witte basterdsuiker
200 g roomkaas
1 blikje jonker fris vlaaivulling, ik gebruik altijd kersen maar het kan ook met ander fruit
Springvorm ø 24cm

Bereidingswijze:

Smelt de boter op een laag vuur, verkruimel ondertussen de tarwe biscuitjes. Dit gaat heel gemakkelijk en een magimix maar het kan ook in een plasticzak waar je voorzichtig met een deegroller op slaat.
Vermeng de koekkruimels met de gesmolten boter en doe dit in de springvorm. Druk de bodem goed aan, zet in de koelkast en laat koud worden.

Klop de slagroom lobbig, doe er de basterdsuiker en roomkaas bij, klop dit tot het goed vermengd is.
Verdeel dit mengsel over de koude bodem en zet in de koelkast om mooi op te stijven, ca een uur.

Verdeel als laatste de vlaaivulling over de taart en zet de taart nog ca. twee uur in de koelkast zodat het geheel mooi opstijft en goed is aan te snijden.


26 opmerkingen:

  1. Deze maakte ik jaren geleden ook vaak. Alleen gebruikte ik voor de bodem bastogne koeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het wel vaker gehoord met bastogne koeken maar heb het zelf nog nooit op die manier gegeten.
      Ook heb ik wel eens met chocoladebiscuitjes geëxperimenteerd was ook lekker.

      Verwijderen
  2. Hey there! You are already on Volrecepten.nl and I wonder if you would also like to share your content on the Belgian page. If this sounds good to you, please, visit Volrecepten.be and add your blog through the top blogs section :)
    Hope to see you there soon!
    Have a nice day

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bastogne Koeken vind ik persoonlijk wel. Lekkerder. Ik gebruik voor de taart twee pakjes monchou ipv roomkaas en 0.4 slagroom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de monchoutaart ook al eens met bastogne gemaakt en een dubbel hoeveelheid roomkaas. Ik kan niet anders zeggen dan heel erg lekker. Dit 'nieuwe' recept heb ik niet op de blog gezet omdat er al een monchoutaart op staat. Ik moet de 'verbeterde' versie er misschien toch ook opzetten dan is er een vergelijk. En ik heb een goede rede om hem weer eens te maken :-) Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
    2. Roomkaas is dat platte kaas of Philadelphia

      Verwijderen
    3. Roomkaas is een smeerbare kaas, dus de kuipjes van Philadelphia zijn prima, maar dan wel naturel :-) Ik heb meestal de kuipjes roomkaas van de Aldi, bevalt ook heel goed.

      Groet, Karin

      Verwijderen
  4. Waar kan je vlaaivulling kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlaaivulling kun je in de meeste supermarkten wel kopen. Het zijn blikjes van het merk Jonkerfris.
      Succes!

      Verwijderen
    2. Ik koop altijd een grote pot kersen
      verwarm de kersen meng 2 eetlepels
      Custard pudding met water en doe dat bij de warme kersen .Roeren tot het mengsel stijf is Daarna laten afkoelen En dan op de roomkaas doen.Ik persoonlijk vind dit lekkerder.

      Verwijderen
  5. Eerst de monchou met de suiker kloppen. Daarna de geklopte slagroom erdoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik 3 blaadjes gelatine door de vlaaivulling, hierdoor kun je de taart mooier snijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe plakjes banaan op de koekbodem is gewoon super lekker

    BeantwoordenVerwijderen