zaterdag 22 juli 2017

Makkelijke citroentaart met meringue






Citroentaart is net zoiets als appeltaart, het is altijd lekker. Het is een totaal andere taart maar ik denk dat iedereen het lust. Ik ben alleen meer van appeltaart voor de winter en citroentaart voor de zomer, maar dat is hier niet iedereen met me eens...
Dus voor de verjaardag in de zomer maak ik graag de citroentaart.
Je komt ze in diverse uitvoeringen tegen, met en zonder meringue, de
bodem van korstdeeg of zoals deze taart van biscuitjes, met lemoncurd of
gecondenseerde melk.
Deze taart is de makkelijkste optie, de bodem is van biscuitjes en de citroenlaag
wordt gemaakt met gecondenseerde melk.
Een vrij makkelijke taart dus om te maken, en dat is als je voor een verjaardag
meer taarten wilt bakken helemaal niet erg.
Heerlijk fris en zoet, voor ons zelfs een beetje te zoet maar dat is heel
persoonlijk en komt waarschijnlijk ook doordat we steeds minder zoet eten.

Het recept komt uit Mary Berry's Bakbijbel




Ingrediënten:

Voor de bodem
175 g volkoren biscuitjes
75 g boter

Voor de vulling
1 blikje gecondenseerde melk (397 gram)
3 grote eidooiers
3 citroenen, rasp en sap (ik had 160 g sap)

Voor de toplaag
3 grote eiwitten
175 g fijne suiker

Vlaai- of springvorm van 20 cm

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 190 °C.

Maal de biscuitjes tot kruimels.
Smelt de boter en doe dit bij de kruimels, meng het goed door elkaar.
Verdeel het mengsel in de vorm en druk het goed aan. Zet in de koelkast om uit te harden.

Doe de gecondenseerde melk, eidooiers, citroenrasp en sap (gezeefd) en klop dit goed door elkaar. Giet het mengsel over de koekbodem en zet weer in de koelkast.

Klop de eiwitten onder het lepel voor lepel toevoegen van de suiker stijf.
Verdeel de meringue over de citroenvulling en maak er met een lepel een patroon in.

Zet de taart in het midden van de oven en bak deze 15-20 minuten tot de meringue goudbruin is. Laat de taart afkoelen.

17 opmerkingen:

  1. Mag ik wat vragen. Op weke stand bak je deze taart dan af? Is dat op alleen bovenwarmte?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij boven en onder warmte want de bodem moet ook gebakken worden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste, blijkbaar bestaat er ongesuikerde gecondenseerde melk. Ik had deze gebruikt, resultaat een hele zure,lopënde vulling

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoef je de vulling niet apart te verwarmen? Zo blijft deze toch dun?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat er citroen en eigeel in de vulling zit stol dit al vanzelf hoef maar heel kort te bakken

      Verwijderen
  5. Ik twijfelde ook of het niet dun zou worden, maar is gewoon een goed recept, vanuit de oven rustig afkoelen en dan nog even in de koelkast totdat de visite kwam, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen