woensdag 1 april 2015

Bokkenpootjestaart met tokkelroom voor de Paasdagen





Dit is een blijver in het taarten repertoire. Over de uitvoering ben ik nog niet helemaal tevreden maar de smaak is super.
Ik had deze bokkenpootjestaart voor Evert zijn verjaardag gemaakt en dat was een succes, er werd al om het recept gevraagd. Nou bij deze dan.
Ik heb de bodem gebakken maar deze kun je ook van verkruimelde biscuitjes met boter maken, of plakken cake (zelfgebakken of gekocht) die je tegen elkaar aanlegt.
Verder is het super simpel, bokkenpootjes, slagroom, vanillesuiker, advocaat en slagroomversteviger dat is alles.
Als advocaat heb ik tokkelroom gebruikt, daar zit minder alcohol in en is dus lekker zacht.
De taart mag alleen wat steviger, deze was niet zo mooi in punten te snijden, een beetje rommelig. Daar wil ik nog wat mee experimenteren, maar dat vind ik, rommelig of niet de taart is heerlijk.

Nog een tip: de taart moet het liefst 24 uur in de koelkast dus begin optijd!




Ingrediënten voor de zelfgebakken bodem:

2 eieren
mespunt zout
50 g kristalsuiker
45 g bloem
5 g maïzena
Springvorm ø 26 cm, ingevet en de bodem bekleed met bakpapier

Bereidingswijze bodem:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Klop de eieren, zout en de suiker heel luchtig. Zeef de bloem en de maizena erboven en spatel dit erdoor. Giet het beslag in de voorbereide vorm en bak de boden ca. 20 minuten in de voorverwarmde oven.
Laat de bodem afkoelen op een rooster. Verwijder de ring en trek voorzichtig het bakpapier eraf.
Leg de bodem weer terug in de springvorm.

Ingrediënten vulling:

2 pakken bokkenpootjes, de helften van elkaar
   (houd er een stuk of 5 apart voor garnering)
6 dl slagroom (3 pakjes)
3 zakjes klopfix (slagroomversteviger)
3 zakjes vanillesuiker
250 ml tokkelroom (advocaat), mag ook minder of helemaal niet

Bereidingswijze:

Klop de slagroom met de vanillesuiker en de klopfix goed stijf.
Breng een dun laagje van deze slagroom aan op de taarbodem
Leg hierop een laagje gehalveerde bokkenpootjes. Breng weer een dun laagje slagroom aan. Hierop weer een laag bokkenpootjes.
Meng nu de overgebleven slagroom met de tokkelroom en verdeel dit over de bokkenpootjes.
Verkruimel de apart gehouden bokkenpootjes en garneer hier de taart mee.
Zet de taart het liefst 24 uur in de koelkast zodat deze mooi op kan stijven en de bokkenpootjes wat zachter worden.
  

25 opmerkingen:

  1. HOI HOI KARIN,
    DEZE TAART RECEPT WAS IK AL LANG NAAR OP ZOEK! IK GA DEZE MAKEN.
    GROETJES AAN EVERT EN NOG GEFELICITEERD VAN ONS.
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeee Miranda, wat leuk dat je reageert!
      Ik kan je deze taart zeker aanbevelen, Ron en Annet zullen het zeker lekker vinden, zit een beetje in de genen ;-) Doe de groeten van ons aan allemaal.

      E&K

      PS jij ook nog van harte!

      Verwijderen
  2. Ik heb deze taart was heel lekker en makkelijk allen het aan snijden ging wat moeilijk,daarom heb ik 'm eerst ingevroren dat ging al een stuk beter ik denk als je bokkepootjes grof verkruimeld dat het aan snijden ook makkelijk gaat succes er mee ik blijf 'm wel maken. groetjes herman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat u deze bokkenpootjestaart gemaakt heeft en de moeite neemt om te reageren!
      Goed idee om de taart in te vriezen, het maakt voor de smaak niet uit maar het oog wil ook wat ;-)
      Bedankt voor de tips!
      Groetjes, Karin

      Verwijderen
  3. Het verschil tussen mannen en vrouwen is, dat mannen (ter zake) reageren als ze iets gemaakt hebben en vrouwen iets in enthousiasme willen zeggen, maar ter zake is het nooit. Valt me op elk kookblog weer op. Laat ik mijn oestrogeen ook eens spreken. Ik ga 'm ook maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Yves, ik weet niet zo goed hoe ik dit op moet vatten maar ik zie het maar positief. Ga 'm maken en laat weten of het een succes is, of is dat een beetje teveel oestrogeen;-)
      Succes!

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gemaakt en geproefd, dus er nog wat te melden over ook. Allereerst gewoonweg een lekker taartje, maarrrr..... ik vond de smaak te vlak. Te slagroomig en zoet zonder diepte. Mijn inziens had er juist wel advocaat in plaats van tokkelroom bijgevoegd mogen worden. Dat heft het vlakke meer op. Maar allemaal strijd achter de komma. Zeker de moeite van het maken waard, édoch geen blijvertje dus.

    Vat het positief op Karin. Bovenstaande opmerking was een constatering. Let maar eens op: mannen reageren vaak inhoudelijk en vrouwen veelal enthousiast zonder over het onderwerp echt iets te vertellen. Enthousiasme motiveert weer en is derhalve goed voor ons allemaal. Keep up the good work en dank voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Yves, wat ontzettend leuk dat u de moeite heeft genomen om ten eerst het taartje te maken en ten tweede hier nogmaals op te reageren. Jammer dat het geen blijvertje is, dat is het hier nl zeker wel, ik hoef eigenlijk niks anders meer te maken op een verjaardag ;-) Dat de smaak te vlak is vinden wij juist niet erg, we houden namelijk niet van alcohol dus dan is dit lekker 'zacht'. Uit de omschrijving zoet zonder diepte, en het vlakke opheffen maak ik hier uit op wel met een 'kenner' te maken te hebben? Leuk.

      Ik had het ook positief opgevat, er is al zoveel negativiteit helaas. Dat mannen wat directer zijn en vrouwen er een beetje omheen draaien, of eigenlijk net niet zeggen waar het om gaat (vrouwen onderling snappen dat....) is mij wel bekend. In blogland was het me nooit opgevallen, zijn er ook erg weinig mannen met een 'kookblog'. Misschien een idee ;-) Nogmaals bedankt voor de reactie en ik zou zeggen blijf bakken. Fijne zondag!

      Verwijderen
    2. Karin, onderstaand mijn favoriete taarten momenteel. http://www.taartreceptenvandaag.nl/148/cheesecake-met-baileys-en-witte-chocolade en http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsbakery/recepten/platte-hazelnootspijstaart

      Try them out, groet, Yves

      Verwijderen
    3. Bedankt Yves, dat ziet er super lekker uit. Ik heb nu de links dus het zou zomaar kunnen dat ik die taarten ga maken. En wie weet komen ze dan wel op de blog ;-)

      Fijn Weekend alvast!

      Groet,
      Karin

      Verwijderen
  6. Karin, de visite heeft gesmuld, de volgende keer maak ik er 2!!
    Heb de dag tevoren de taart gemaakt.
    Ik gebruikte eigen gemaakte advocaat!
    Inderdaad kan je uit met 3 zakjes klopfix.
    Ik had de bokkepootjes gehalveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is bij bijna iedereen een succes. Goed koud dan is hij goed te snijden, ik heb hem te vlug aangesneden....
      Eigen advocaat dat is gaaf!!! Dat maakt het vast nog lekkerder. Dat is voor mij nog eens een uitdaging.

      Verwijderen
    2. Hoi Karin,
      Zaterdag is schoonmamma jarig, zij heeft voor een bokkepootjestaart gekozen, ik maak er voor de verrassing nog een monchoutaart erbij!
      Meestal maak ik voor haar een taart op haar verjaardag die ze zelf uitkiest, naast het gebak wat ze besteld bij de bakker.
      Maak het dubbele beslag voor de biscuitbodem, zodat ik voor 2 taarten heb, snij hem dan door midden.
      Ik doe altijd nog wat kokend water in het beslag, op deze hoeveelheid ongeveer 50 cc en een kleine theelepel bakpoeder.

      Groet, Marrian

      Verwijderen
    3. Hoi Marrian,
      Sorry voor mijn late reactie, had het wel gezien maar was er even bij ingeschoten...
      Nog gefeliciteerd met 'schoonmamma', en wat leuk dat zij een taart mag uitkiezen en dat dat deze keer de bokkenpootjes is geworden. Je raakt er helemaal betoeft in ;-) Een beetje kokend water is mijn wel bekend, dat doet mijn moeder altijd in het recept voor de tulband, maar heb er zelf verder geen ervaring mee. Zou eigenlijk het recept wel willen om ook eens uit te proberen.
      Ik hoop dat de taarten gelukt zijn en dat het een gezellige en lekkere verjaardag is geweest.

      Groet,
      Karin

      Verwijderen
  7. Hoi Karin. Zou het kunnen helpen als je minder slagroom gebruikt. Zou de taart dan wat steviger zijn, makkelijker te snijden en dat je ook mooie taartpunten hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi hoi, zag nu je reactie pas.....
      Ja dat is uiteraard een optie, slagroom is slap. Maar goed koud en de tijd geven om op te stijven scheelt ook. Een tweede keer was de taart beter te snijden, dus mooiere punten ;-)

      Verwijderen
  8. Ik heb de tokkelroom vervangen door advocaat, dat haalt de advocaat smaak wat meer naar voren. Verder de gehalveerde bokkenpootjes in kwartjes gesneden in plaats van in z'n geheel erin gedaan, omdat het volgens de reacties anders moeilijk te snijden zou zijn. Het viel me op dat de bokkenpootjes na 24 uur in de koelkast perfect zacht waren, dus met halve was het ook zeker wel gelukt denk ik zo. De taart is bij ons thuis zeker een blijvertje!

    BeantwoordenVerwijderen