woensdag 30 januari 2013

Zomaar een bakdag



De krentenbollen zijn op, het is geen weer om buiten wat te doen dus tijd om te gaan bakken.
Krentenbollen worden bij ons bijna altijd zelf gebakken, meestal volgens een recept van Levine, ik wijk ook wel eens af maar dat is niet altijd een succes….

En als je dan toch bezig bent en de oven is warm dan kan er nog wel wat gebakken worden. Haverkoekjes van Rachel Allen  (Bake) en kaaskoekjes van Ottolenghi  (Het Kookboek).

De haver koekjes zijn een aangepast recept, ik heb in plaats van suiker  gerstemoutstroop gebruikt,  minder slecht dan suiker en evengoed lekker. We krijgen genoeg suiker binnen dus proberen we dat waar het kan een beetje te beperken.

De kaaskoekjes zijn bijna volgens recept, ik heb alleen de rollen niet ingesmeerd met ei maar met water, en toen door het maanzaad gerold. Ik weet niet of het daardoor is gekomen maar tijdens het bakken ‘liepen’ ze niet mooi uit, ze hielden de vorm die ze hadden.
Evengoed een lekker hartig koekje maar minder mooi om te zien, de volgende keer maar netjes het recept aanhouden.

2 opmerkingen:

  1. Zomaar een bakdag, alsof het niks voorstelt...
    Het ziet er weer prachtig uit!
    Die kaaskoekjes heb ik gisteren ook nog gezien in Ottolenghi.
    Komend weekend ga ik aan de slag met de tartelettes, dus verslag en foto's volgen.
    Vandaag had ik een kliekje nasi met tempeh en zelfgemaakte satesaus. En daarbij zoetzure ingemaakte courgette van een bekend adres :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk maak jij de kaaskoekjes dan volgens recept, kijken of ze dan wel mooi uitlopen, ik had ze ook te lang in de koelkast denk ik.
      De tartelettes daar verheug ik me op, denk dat ik maar even langs kom...
      Haha een kliekje, de grote baas is er zeker niet :-)

      Verwijderen