zaterdag 11 juli 2015

Chimichurri voor vlees, vis, groente....





Chimichurri is iets wat ik al heel lang op mijn lijstje heb staan om te maken.
Geen lijstje in mijn telefoon, zo hip ben ik niet..... Een lijstje in mijn hoofd, het is dus door niemand te controleren, kan handig zijn.
Chimichurri dus, de naam alleen al, een mix van kruiden, olijfolie, knoflook en azijn. Een soort van salsa uit Uruguay.
Jaren geleden heb ik een keer een recept uitgeprint en netjes in de map soep en saus gedaan, wachtend op het goede moment.
Afgelopen weekend was het zover, lekker brood gebakken, een mooie biologische ribeye, daarbij de chimichurry.
Heerlijk, wat een lekker broodje was dat, zo simpel maar zo lekker.
Niet alle chimichurri ging op maar je kunt het in de koelkast goed bewaren, als je er maar voor zorgt dat er een laagje olie op staat.
Maar lang zal dat niet duren, ik heb het van de week op een stukje zalm gedaan, over een groot bord met salade gedruppeld. En wat denk je van een bruschetta met geroosterde groente en daarop een beetje chimichurri. Mogelijkheden te over, ik denk dat het potje zo leeg is.

Ingrediënten:

100 ml olijfolie
2 el rode wijnazijn
bosje oregano
bosje peterselie
takje rozemarijn, alleen de blaadjes
paar takjes tijm, alleen de blaadjes
1 rode peper, heel fijn gesneden
4 tenen knoflook
zout en peper

Bereidingswijze:

Doe de oregano, peterselie, rozemarijn, tijm en knoflook in een vijzel en stamp het goed fijn.
Doe er beetje bij beetje de olie bij en vijzel tot een mooie pasta met stukjes. Doe de azijn en fijngesneden rode peper erbij, breng op smaak met zout en peper en meng het goed door elkaar.
Je kunt het ook heel fijn hakken als je geen vijzel hebt. Ik denk dat het in de keukenmachine te fijn wordt, dan word het te glad, het moet meer een salsa worden.





4 opmerkingen:

  1. Een prachtig broodje. Die kan zo op de menukaart in een hippe lunchtent. Alleen moet je dan wel een bijpassende telefoon hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een lekker broodje! Haha, misschien voor jou beter van niet dat ik zo'n hippe telefoon heb, ik maak je gek ;-)

      Verwijderen
  2. Vroeger dacht ik altijd dat chimichurry een soort van zurige marinade was, die alleen slechte slagers gebruiken. Gelukkig heb ik in de loop der tijd veel bijgeleerd. En ik ga het zeker ook een keer zelf maken. Dank voor je recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht juist dat het rood zag en heel heet was.....
      Het zure bepaal jezelf, je leest ook recepten met veel azijn, dit is dus echt een richtlijn, tis maar wat je lekker vind.
      Graag gedaan Nell, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

      Verwijderen