dinsdag 9 juli 2013

Gebakken sla met pancetta en doperwten



Als je een moestuin hebt dan heb je ook sla……..
We hebben diverse soorten, uiteraard de ‘gewone’ kropsla, gemengde bladsalade, pluksla, wilde rucola, gewone rucola en Romeinse minisla ook wel Romano of Little Gem genoemd.
Pluk -snijsla en rucola zaai ik direct op regel, kropsla en Little Gem zaai ik voor in een tray en dan vier stuks  per soort. Niet heel veel dus, we zitten dus nooit met tien kroppen sla die op moeten.
We lusten het graag, lekker met gebakken aardappeltjes of gewoon een groot bord vol met tomaat, bosui, geitenkaas, avocado en een lekker stuk eigen gebakken brood, heerlijk.




Vandaag hadden we twee kropjes Little Gem uit de tuin, die kun je ook goed warm bereiden. Ik had een recept gezien in ‘Vers uit de tuin’ van Sarah Raven, een geweldig mooi boek met heerlijke recepten met alles wat er in de moestuin kan groeien.
Een super simpel gerecht maar we vonden het heerlijk, komt ook wel door de pancetta, dat geeft natuurlijk een heerlijke smaak.
Als er straks weer kropjes Little Gem klaar zijn komt dit zeker nog een keer op tafel, en dan misschien een keer zonder spek proberen.
We hadden er basmatirijst bij en hebben het met zijn tweeën opgegeten….

Ingrediënten voor 4-6 personen

80 g boter (ik heb koolzaadolie gebruikt)
Beetje fijne kristalsuiker
Zout en zwarte peper
1 teen knoflook
500 g verse doperwten (ik had ze uit de vriezer, 200 gram)
6 dunne plakjes bacon of ham, ik had pancetta
2 kropjes Little Gem
Bosje bladpeterselie, fijngesneden



Bereidingswijze:

Breng 500 ml water met 20 gram boter een beetje suiker en wat zout en  peper aan de kook. Blancheer de doperwten hierin 3-5 minuten, afhankelijk van hun formaat. Giet ze af en spoel ze koud onder de kraan.
Ik heb de bevroren erwtjes gewoon tegelijk met de sla en de pancetta bij de knoflook gedaan, ging prima.
Verhit de rest van de boter in een hapjespan. Bak hierin de knoflook op laag vuur zonder hem te laten kleuren. Voeg de bacon, ham of pancetta, sla en doperwten toe en bak het geheel 2 minuten.
Strooi er wat zout en versgemalen peper over en bestrooi met fijngesneden bladpeterselie.
Je kunt nog wat boter toevoegen maar ik heb dat niet gedaan, ik heb een scheutje water toegevoegd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten