zaterdag 20 december 2014

Super makkelijk koffie-ijs




Kerstmis begint nu toch wel akelig dichtbij te komen, je ziet op andere blogs dan ook al volop mooie en lekkere kerstrecepten voorbij komen.
Hier nog helemaal niet, we doen uiteraard wel wat extra met kerst maar niet zo uitgebreid als sommige andere.
Het is bij ons het ene jaar bij mijn broer en zijn gezin en het andere jaar bij ons. Mijn ouders schuiven aan, die hebben geen drukte, kan ze groot gelijk geven.
Dit jaar zijn wij weer aan de beurt, tweede kerstdag komen ze eten, kunnen we eerste kerstdag nog het een en ander voorbereiden.

Het koppel is dit jaar niet groot, normaal zijn we, als we compleet zijn, met zijn negenen, dat kan ook met zijn twaalven zijn, hangt van de verkering af.....
Dit jaar zijn we maar met zijn zessen, de kinderen hebben ook al weer verplichtingen naar schoonfamilie.
Wat er op tafel komt is nog een verrassing dus dat kan ik hier niet vermelden, er wordt zo links en rechts toch wel meegelezen.

Dit koffie-ijs wordt het bij ons ook niet, ik heb het eerder gemaakt toen we met zijn allen hebben gegeten. Dus dan kan ik er nu niet weer mee aankomen.
Maar omdat het zo'n succes was en echt super makkelijk om te maken vind ik het wel een echt kerstdessert.
Je kunt het goed van te voren maken en je hebt er geen ijsmachine voor nodig.
Het recept komt van Nigella Lawson dus altijd succes verzekerd.

Ingrediënten voor ca. 1 liter ijs:

1 blikje gecondenseerde melk
300 ml slagroom
1.5 el instant espresso poeder (dus niet de koffiekorrels)
1.5 el koffie likeur

Bereidingswijze:

Doe alle ingrediënten in een grote kom en mix dit tot je mooie zachte pieken hebt. Dit duurt ca. 10 minuten, blijf er wel bij zodat je het niet te lang mixt.
Schep het mengsel in een goed afsluitbare diepvriesbak en zet deze minimaal 6 uur in de vriezer. Tussendoor roeren hoeft niet.
Je kunt het dus gerust de avond van te voren maken of nog eerder.
Als het ijs langer dan 6 uur in de vriezer heeft gestaan is het hard, zet het ijs dan voor gebruik een uurtje in de koelkast dan is het mooi zacht.
Pak je mooiste glazen of kommetjes uit de kast, schep er een paar bolletjes ijs in en garneer met wat je lekker vind. Slagroom of mascarpone en daarover een verkruimelde (koffie) merengue is een optie.




6 opmerkingen:

  1. lijkt inderdaad makkelijk... Maar wat bedoel je precies met dat koffiepoeder? Ik ken alleen de Nespresso oploskoffie.... Lukt dit daarmee ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nadine,
      Ik heb het er even bij gepakt, ik heb Nescafé Espresso poeder, een glazen potje met een zwarte vierkante deksel. Het gaat erom dat het poeder is omdat korrels niet goed mengen. Wat je wel kunt doen (als je korrels hebt) de korrels eerst tot poeder malen.
      En het is écht makkelijk, mocht je het gaan maken, veel succes!

      Verwijderen
  2. Het klinkt heerlijk! En lekker simpel. Zelfgemaakt ijs is zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het ijs gemaakt... nou ja ongeveer. Ik heb Jameson whiskey gebruikt bij gebrek aan koffielikeur. En 2 zakjes Nescafe espressopoeder (van die sticks). Het resultaat: heerlijk ijs met een heftige (iets bittere) koffiesmaak. Dus 1 zakje espressopoeder was ook wel genoeg geweest. Maar wat is dit heerlijk! En inderdaad ook gemakkelijk. Bedankt dus voor dit goede idee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen Mijntje, mijn dag kan niet meer stuk!
      Ik had eerst ook meer espressopoeder dat was ook te sterk (wij drinken geen koffie dus dat kan gauw), dat is een beetje naar smaak. Dat lossen we dan wel weer op met wat meer slagroom ;-)

      Verwijderen