zaterdag 7 maart 2015

Vegetarische kroketten





Lekker kroketjes, ik ben er gek op, we eten ze dan ook veels te weinig naar mijn zin. Karin is nogal van het gezonde maar ik hou ook erg van een snackie op zijn tijd.
Als ik nou eens zelf 'gezonde' kroketten maak misschien dat ze dan wat makkelijker overstag gaat.

Dit recept komt uit 'Het krokettenboek' van Johannes van Dam, een interessant boekje over de geschiedenis van de kroket met daarin veel recepten voor alle denkbare soorten kroketten. Helemaal een boekje voor mij!
Omdat we niet altijd vlees eten en ik het redelijk gezond wilde houden ben ik opzoek gegaan naar een vegetarische variant. In het oorspronkelijk recept worden dan ook uitgebakken spekjes gebruikt, die heb ik achterwege gelaten.

Het resultaat was heerlijk, ook Karin vond ze erg lekker dus wie weet komen ze nu wat vaker op tafel.....

Dit is een paddenstoelkroket op basis van aardappelpuree met daarin de paddenstoelen i.p.v. een ragout.

Ingrediënten: 

500 gr aardappelen
50 gr roomboter
100 gr kleingesneden paddenstoelen
1 sjalotje
spekjes (naar keuze)
zout en peper naar smaak

Voor de afwerking: 

Bloem
Ei (1of 2)
Paneermeel of Panko (grof Japans paneermeel)

Bereiding: 

Kook de aardappels ongeveer 25 minuten met wat zout tot ze gaar zijn.
Doe de boter erbij en stamp de aardappels tot een fijne puree (niet te smeuïg).
ik heb het met een pureeknijper gedaan om een mooie fijne structuur te krijgen.

Bak de paddenstoelen met een sjalotje glazig in een beetje boter en voeg eventueel wat uitgebakken spekjes toe.
Maak op smaak met zout en versgemalen peper.

Roer het paddenstoelenmengsel door de puree en controleer de smaak.
Ik heb de ervaring dat je niet te zuinig met zout moet zijn omdat de kroketten na het bakken wat laf waren.
Doe het geheel in een schaal en zet een paar uur in de koelkast om op te laten stijven.


Zet 3 bakjes klaar met de bloem, het losgeklopte ei en de panko.
Vorm nu de kroketten. Ik heb uit deze hoeveelheid 6 kroketten van ongeveer 76 gram gemaakt.















Haal de kroketten door de bloem, tot alle kanten bedekt zijn. Daarna door het ei en tot slot door de panko. Hierna heb ik ze nog een keer door het ei en de panko gehaald om een dikkere korst te krijgen.

Start de frituurpan tot het vet (of olie) zo'n 190 °C. is.
Bak de kroketten ongeveer 4 minuten tot ze goudbruin zijn.

De volgende keer wil ik de kroketten eerst met paneermeel bedekken en de tweede laag met panko, om 'm een nog knapperiger korstje te geven, maar dat is persoonlijk natuurlijk.


Eet smakelijk !

2 opmerkingen:

  1. Lekker Evert!
    Ik zat al te wachten op je eerste krokettenexperiment.
    Ze zien er prachtig uit!
    Bleef de vulling mooi in het krokante jasje? Bij mij willen ze nog wel eens scheuren tijdens het bakken.
    Zonde van de lekkere vulling.

    Het boekje van JvD ligt hier ook. Je brengt me op een idee :)
    Groeten uit Friesland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard bleven de ingewanden binnenboord, maar je zou als chef een slecht figuur slaan als dat niet zo was. En dat is nu het verschil tussen meester en leerling... :)

      Een culinaire groet uit NH.
      PS; Ik ben ook benaderd door SBS6 voor het leiden van masterchef Holland, maar ik was gedurende de opnames in het buitenland.

      Verwijderen