zaterdag 5 september 2015

Walnoot-cranberry desembrood met een klein beetje gist





Wij noemen de broden die gebakken worden met desem en een klein beetje gist gewoon desembrood.
Maar dat wordt door sommige mensen niet zo gewaardeerd. Desembrood mag alleen desembrood heten als er geen gist wordt toegevoegd.
Kan ik me daar aan een kant ook wel in vinden, het is ook een soort van valsspelen. Je verkort door dat kleine beetje gist de rijstijden aanmerkelijk en dat is nou net wat het desembrood zo lekker maakt, tijd.
Dit is dus geen desembrood maar zoals iemand eens zei een hybride-brood, vond het wel een leuke naam.

Ik gebruik dat kleine beetje gist zodat we het brood onder de middag kunnen eten. Niets lekkerder dan versgebakken brood bij een salade.

Dit brood is ook weer een favoriet, het heeft een klein zuurtje van de cranberry's wat wij erg lekker vinden.
In het originele recept wordt desem op basis van tarwebloem gebruikt, ik heb tegenwoordig alleen nog desem van roggemeel en gebruik dat voor alle desembroden, dat werkt prima.

Het originele recept komt uit het boek 'Brood uit eigen oven' van Levine van Doorne. (http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/)

Noot:
Naar aanleiding van een reactie van Levine van Doorne heb ik het recept verwijderd.





4 opmerkingen:

  1. Ik voeg ook altijd een beetje gist toe. Heb ook wel eens geprobeerd zonder gist ( dus langer rijzen ), maar vond de smaak van het brood niet lekkerder. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Het is net als bij 'grote gaten' in het brood. Hoeft voor mij ook niet, maar er zijn bakkers, die zweren erbij. Hybride.... pas op, straks betaal je er nog extra belasting over als het aan Wiebes ligt :-) Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Marion, nou laat Wiebes maar komen hoor! Ik gebruik het kleine beetje gist omdat ik het onder de middag wil eten, anders wordt het eind van de middag en heb ik mijn broodje al op.... Geen grote gaten, dat is nou net wat de meeste bakker wel willen, hoezo anders ;-)
      Fijne zondag!

      Verwijderen
  2. Wat een prachtig brood. Je ziet dat de korst knapperig is. Heerlijk met wat roomboter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens Evert een brood met een hoog 'jammie gehalte' ;-)
      Jaaaaa alleen een beetje échte boter, een gebakje gelijk!

      Verwijderen