woensdag 25 november 2015

Pepernoten gezoet met honing





Pepernoten, kruidnoten het blijft een eeuwige discussie wat nou wat is.
Alles wordt pepernoten genoemd maar de kleine, brosse, donkerbruine nootjes zijn kruidnoten en de beetje vreemd gevormde, lichtbruine bonken zijn pepernoten. Kruidnoten hebben veel van speculaas en pepernoten lijken veel op taai-taai, een beetje taaiig en ook een lichte anijssmaak.
Pepernoten zie je niet zo vaak, kruidnoten wel, zakken vol, die bijna het hele jaar in de winkel liggen....
Als je een zak met strooigoed koopt zit daar meestal alles in, kruidnoten, pepernoten en schuimpjes.

Dit recept is dus voor pepernoten, ik kwam het tegen op 


Makkelijk om te maken, gezoet met honing en erg lekker.
Ik moest nog snel een foto maken, ze waren op voordat ik erg in had.

Ingrediënten:

125 g honing
75 g water
100 g roggebloem of volkorenmeel
110 g tarwebloem
mespuntje zout
1 el anijszaad, tot poeder gemalen
snufje kruidnagel
snufje nootmuskaat
1 tl bakpoeder

Bereidingswijze: 

Verwarm de oven voor op 210 °C.
Doe de honing en het water in een pannetje en breng dit aan de kook.
Meng alle overige ingredienten door elkaar en giet hier het honing watermengsel bij. Kneed dit tot een soepel maar taai deeg.
Je kunt het deeg (in plastic folie) nu laten rusten in de koelkast (1 tot 24 uur), dit zal de smaak waarschijnlijk ten goede komen. Ik heb dit niet gedaan, ik wilde gelijk resultaat.....
Rol het deeg uit tot een dikte van ca. 1 cm. snijd hier vierkantjes uit van ca. 2x2 cm. Dit gaat heel gemakkelijk met een pizzasnijder.
Knijp de vierkantjes tot ze wat onregelmatig van vorm zijn en leg ze op een beklede bakplaat.
Bak de pepernoten in het midden van de oven in 10-13 minuten lichtbruin.



2 opmerkingen:

  1. Bijna vanmiddag een zakje gekocht. Ik vind de anijssmaak van pepernoten zo lekker. Maar goed dat ik nog even op de ingrediëntenlijst keek: geen anijs op te zien. Véél troep en fructose-glucosestroop ......brrrrrr. Deze zullen heel wat beter smaken. Ik denk dat ik ze morgen eens ga proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In bijna alles zit troep, en dan ontbreekt de anijs ??, dan maar zelf maken. Deze pepernoten zijn super makkelijk, heb ze gister tijdens het eten koken nog gemaakt, konden zo achter de aardappeltjes uit de oven aan ;-)
      En bij de thee hadden we wat lekkers te snoepen, daar score ik punten mee.
      Succes met maken, nu maar hopen dat ze lekker zijn.....

      Verwijderen