zaterdag 30 juli 2016

In de pan gebakken platbrood met yoghurt






Als ik jarig ben krijg ik meestal wel een kookboek, maar deze keer was dat er niet één, maar zes!
Het ene boek na het andere, wat een feest! Er zaten uiteraard bekende boeken bij maar toch ook een paar die ik nog niet gezien had. Ik ga tegenwoordig niet meer zo vaak naar een boekwinkel, dat is beter voor mijn portemonnee....

Zo ook het boek Vegarabia van Greg & Lucy Malouf, ik heb het wel eens ergens voorbij zien komen maar had het nog nooit ingekeken. Maar goed ook, denk dat ik het anders moeilijk had kunnen laten liggen. Wat een mooi boek, de kaft, het papier, de foto's, prachtig. Klinkt misschien heel raar maar ik knap soms al af op de kaft en op het papier...

Tja en dan de recepten, Vegetarische recepten uit het Midden-Oosten, dat kan eigenlijk niet stuk. Die keuken spreekt ons heel erg aan en we zijn niet de enige, aan het aantal Midden-Oosterse kookboeken te zien, het is razend populair.

Het eerste recept is gekookt, of eigenlijk gebakken, het is platbrood waar yoghurt in zit. Ik heb wel vaker platbrood of flatbread gemaakt maar nog nooit met yoghurt. Heerlijk we kunnen niet ander zeggen. Ga het zeker vaker maken en dan ook een keer zonder suiker, er zat toch een klein zoetje in. En dan ook met tarwebloem, dat is beter te verkrijgen dan durumbloem en ik ben benieuwd of het dan een heel ander deeg word.
Allemaal redenen om het snel weer te bakken.


Ingrediënten:

450 g durumbloem, plus extra om te bestuiven
1 tl bakpoeder
½ tl zout
2 tl gedroogde gist
2 tl fijne kristalsuiker (wil ik de volgende keer achterwege laten)
150 ml lauwe melk
30 ml plantaardige olie
150 g yoghurt
1 ei, losgeklopt
geklaarde boter, om mee te bestrijken (optioneel)

Bereidingswijze:

Doe de bloem, bakpoeder, zout, gist en suiker in een grote kom en meng dit door elkaar. Doe de melk, olie, yoghurt en het ei erbij en kneed dit in ca. 10 minuten tot er een glutennetwerk is ontstaan.

In mijn geval werd het niet een mooi brooddeeg, er staat ook letterlijk in het recept glutennetwerk en niet een mooi deeg. Er was zeker wel een glutennetwerk maar het was een heel ander soort deeg dan normaal. Ik ben maar gewoon doorgegaan.

Doe het deeg in een licht ingevette kom en laat het afgedekt ca. een uur op kamertemperatuur rijzen tot het in volume verdubbeld is.

Kneed het deeg nu nog een paar minuten door met de hand en verdeel het dan in 10 tot 12 gelijke stukken en maak hier bolletjes van, laat deze onder een schone theedoek liggen terwijl je aan het uitrollen en bakken bent.
Rol een bolletje deeg op een bebloemd werkblad dun uit. Ik had eerst de diameter van het boek aangehouden 23 cm. maar dan werden ze te dik, daarom heb ik de bolletjes verkleind en ze uitgerold tot een paar millimeter dikte.

Verwarm een flinke koekenpan met dikke bodem op hoog vuur. Bak het brood zonder toevoeging van vet totdat er bovenop na ca. 1 tot 2 minuten blaasjes ontstaan. Draai het brood om en bak nog een minuut tot het brood licht goudbruin is. Herhaal dit met alle bolletjes deeg.

Je kunt de broden met geklaarde boter insmeren, ik heb dit niet gedaan.





1 opmerking:

  1. Hi Karin, ik ben verschillende recepten en broden aan het uitproberen uit het midden oosten. Durumbloem kom ik vaker tegen maar ik kan het helaas nergens krijgen. Weet jij waar ik het kan kopen? Gr. Jenny

    BeantwoordenVerwijderen