vrijdag 5 augustus 2016

Chocolade pavlova met frambozen






Een paar weken geleden hadden we een klein feestje. Tja hoe vier je dat, huur je ergens wat af, doe je het thuis, laat je een catering komen of doe je het zelf.
We waren er vrij snel uit, we vieren het thuis en we gaan zelf koken. En dan begint het, wat gaan we koken..... en ook vooral hoeveel.

Het toetje daar was ik vrij snel uit, de 'gewone' pavlova van Mary Berry, die had ik eerder gemaakt en dat was een succes.  Iets van ijs doet het ook altijd goed en dan nog iets want we zouden met 22 man zijn dus dan heb je aan twee niet genoeg.
Ik wist nog dat ik op tv Nigella Lawson een chocoladepavlova had zien maken, dus de boeken erbij en jawel hoor, daar had ik hem 'Voor altijd zomer', die moest het ook worden.

Ik heb hem de avond tevoren in de oven gebakken, de volgende ochtend op een grote snijplank (een taartdoos was te klein....) in een plastic zak gedaan en vlak voor het opdienen afgemaakt.
Wat een mega grote pavlova, ik dacht nog dat krijgen ze nooit op, wat moet ik ermee als er een stuk overblijft. Er bleef helemaal niks over, hij ging schoon op, ik heb er zelf een heel klein stukje van gehad maar er waren er die kwamen wel drie keer een stukje halen. Zo leuk als je gasten het lekker vinden.

Zo een geslaagd toetje hoort natuurlijk op de blog, maar de foto moest een beetje gehaast gemaakt worden, en dat is te zien.... Ik dacht eerst zal ik hem nog een keertje maken, maar wie gaat dat dan opeten. Er werd al een paar keer gevraagd om het recept dus dan toch zo maar.
De smaak was er in ieder geval niet minder om!
  

Ingrediënten:

Voor de bodem:
6 eiwitten
300 g suiker
3 el cacaopoeder, gezeefd
1 tl balsamico- of rode wijnazijn
50 g pure chocolade, fijngehakt

Voor de topping:
5 dl slagroom
500 g frambozen
paar trosjes zwarte bessen (optioneel)
2 tot 3 el grof gehakte pure chocolade

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 °C. en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Klop de eiwitten in een machine stijf tot er zachte pieken blijven staan. Laat de machine draaien en doe er dan lepel voor lepel de suiker bij. Het wordt nu een mooi stijf, glanzend shuim.
Strooi de cacao en de gehakte chocolade erop en sprenkel de azijn erover, spatel dit door elkaar, tot het goed gemengd is.

Schep het schuim in een berg  met een doorsnede van ca. 23 cm op de bakplaat. Strijk de randen en bovenkant glad en zet in de oven. Draai nu de temperatuur terug naar 150 °C. Bak de pavlova ca. 1 uur en 15 minuten, de randen moeten er nu iets krokant uitzien en de bovenkant mooi droog.

Zet de oven uit, zet de deur op een kier en laat de pavlova helemaal afkoelen. Ik heb deze een hele nacht in de oven laten staan met de deur op een kier.

Keer de pavlova vlak voordat je deze opdient om op een grote platte schaal of plaat (de onderkant komt nu dus boven). Klop de slagroom net niet helemaal stijf en schep deze over de pavlova.  Verdeel er de frambozen en zwarte bessen over, bestrooi met wat grof gehakte chocolade en val aan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten