zaterdag 17 maart 2018

Pompoen uit de oven met gekruide kikkererwten






Er liggen nog een paar pompoenen in de kelder, hoogste tijd om deze op te maken!
Het liefst maak ik iets nieuws, maar met pompoen wordt dat er niet makkelijker op, er zijn al best veel recepten die ik gemaakt heb.
Dus alle boeken er maar bij, dat op zich vind ik al een feestje. Niets zo heerlijk om met een stapel kookboeken bij de kachel te zitten, opzoek naar dat ene recept.
Ik pak meestal de kookboeken waarvan ik denk dat er wel iets in zou kunnen staan, zoek in het register en ga lezen. Sommige boeken hebben zo’n belabberd register dat deze manier niet werkt. Ik wil graag zoeken op pompoen maar dan staat het niet onder de P maar bijvoorbeeld onder de G, van ‘geroosterde pompoen’. Dat werkt voor mij niet, die worden dus minder vaak gepakt dan boeken waar het wel voor mekaar is. Jammer, want er kan natuurlijk wel iets instaan wat me aanspreekt.

Pompoen, dan pak ik bijna automatisch het boek Veg, ik heb hier al zoveel uit gekookt dat ik eigenlijk niet verwachtte er een recept tegen te komen. Maar toch wel: ‘in de oven gebakken pompoen en sjalotten met merquez-kikkererwten’, dat leek me wel wat. Alles in huis dus die moest het worden.

In het originele recept worden gedroogde kikkererwten gebruikt, ik heb een blikje kikkererwten gebruikt, dat kan ook prima.





Ingrediënten:

ca. 1 kg pompoen
300 g sjalotjes of kleine uitjes
4-5 tenen knoflook, ongepeld geplet
3 el olijfolie
zeezout en versgemalen peper

Voor de kikkererwten:

1 blikje kikkererwten, afgegoten en afgespoeld
1 tl komijnzaad
1 tl venkelzaad
1 tl korianderzaad
1 tl karwijzaad
10-12 zwarte peperkorrels
1 teen knoflook, fijngesneden
1 tl rozemarijn, fijngesneden
1 tl gerookt paprikapoeder
flinke snuf cayennepeper
¼ tl fijn zeezout
4 el lekker olijfolie
voor eroverheen:
handje peterselieblaadjes

Bereidingswijze:

Verwarmd de oven voor op 190 °C.
Schil de pompoen, verwijder de zaden en snijd in stukken van ca. 4 cm.
Schil de uien of sjalotten, snijd in vieren (afhankelijk van de grootte).
Doe de pompoen, uien/sjalotten en geplette knoflook in een flinke braadslede, besprenkel met olijfolie en flink peper en zout. Schep goed om en zet 50-60 minuten in de oven, schep tussentijds 1-2 keer om. De pompoen moet zacht zijn en de uien licht gekaramelliseerd.

Maak ondertussen de dressing voor de kikkererwten.
Rooster alle specerijen en de peperkorrels in een droge koekenpan tot deze beginnen te geuren.
Stamp alles in een vijzel tot poeder.
Doe dit samen met de olie, kikkererwten, knoflook, rozemarijn, gerookt paprikapoeder, cayennepeper en zout in een klein pannetje en verwarm dit ca. 1 minuut op laag vuur. Zet opzij.

Verdeel de pompoen en uien over borden of een schaal. Schep er de kikkererwten overheen en alle olie. Bestrooi als je die hebt met peterselieblaadjes en dien op.



4 opmerkingen:

  1. Heerlijk lijkt me dit, ga het snel eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Caroline! Ik weet nog wel ongeveer waar jullie van houden dus denk dat dit wel een succes wordt ;-)

      Verwijderen
  2. De preitaart is net gebakken. Het ruikt hier heerlijk!
    Dit recept ga ik ook zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Dit is ook zeker wat voor jou, maar denk dat het najaar wordt voor je het gaat maken ;-)

      Verwijderen