zaterdag 2 juni 2018

Groene asperges met tahin dressing






Groene asperges zijn hetzelfde als witte asperges, het verschil is dat witte onder de grond groeien en de groene erboven. Het daglicht maakt dat ze groen worden. Witte asperges krijg je als je ze aanaard (dan groeien ze in een heuvel grond), zien geen licht en blijven wit. Zelf hebben we groene asperges, dat is een stuk makkelijker en we vinden de groene ook erg lekker.

We hebben nog niet genoeg om er flink in te eten dus ik moet ze kopen. Een dorp verderop zit een aspergeteler dus daar zijn ze volop. Maar er is ook een adresje langs de weg weer een stalletje staat met groene asperges uit eigen tuin. Dat spreekt me aan, dus dat is de favoriet.
Vorige week zou ik ze halen, is er voor mij net een Duitse mevrouw die met twee armen vol asperges naar haar auto loopt. ‘Alles ist weg’ zegt ze, ja dat zie ik ook wel…… Ik stond er bij en keek ernaar.
Dan maar even doorrijden naar de teler, ik had mijn zinnen gezet op asperges en dan moet je wel eens wat.

Dit recept met tahin komt uit het boek ‘Een nieuwe kijk op eten’ van Anna Jones.



 

Ingrediënten:

500 g groene asperges
4 el pompoenpitten
4 el pistachenoten
1 el ahornsiroop
Zeezout en versgemalen zwarte peper

Dressing:

2 el tahin
3 el citroensap
2 el ahornsiroop
1 el lekker olijfolie

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor tot 200 °C.
Verdeel de noten en zaden in een flink bakblik, overgiet met de ahornsiroop en bestrooi met een flinke snuf zout en peper. Schept goed om en rooster ze ca. 8 minuten in de oven. In het recept staat 10 minuten maar dat was voor mij te lang…. Haal uit de oven en laat iets afkoelen.

Doe alle ingrediënten voor de dressing in een kommetje en meng dit door elkaar. Breng op smaak met peper en zout.

Blancheer of stoom de asperges net aan gaar. Verdeel ze over een schaal en giet er de dressing over. Bestrooi met het noten-zadenmengsel en dien op.



13 opmerkingen:

  1. Hoi, gisteren gemaakt en... Super lekker! Dank je voor de uitgebreide beschrijving. Groetjes, Janine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Janine voor je reactie!
      Graag gedaan, en blij dat het gesmaakt heeft :-)

      Verwijderen
  2. Amazing post with lots of informative and useful and amazing content. Well written and done!! Thanks for sharing keep posting.

    BeantwoordenVerwijderen