vrijdag 7 juni 2013

Salade van quinoa, wilde rijst en zoete aardappel





Ik wilde wat maken met zoete aardappel, maar wat…..
Geen soep of puree, iets nieuws, iets super gezonds maar wat….
Eerst heb ik op Caroline haar blog gekeken, ik wist dat zij diverse recepten met zoete aardappel had gemaakt.
Ik vond er niet wat ik zocht, diverse dingen had ik ook al eerder gemaakt,
maar wat me wel opviel was 'Ottolenghi', die naam kwam steeds terug.
Dus zijn boeken ‘Plenty’ en ‘Het kookboek’ erbij gepakt en op zoete aardappel gezocht. In ‘Plenty’ zag ik het recept wat het worden moest, een salade met guinoa, wilde rijst en zoete aardappel.
Lekker licht en zomers om buiten op te eten!




We hadden alles in huis, zelfs de 
gedroogde limoen, deze hadden we een tijdje terug in Engeland besteld bij Spices of India.
Ik heb een paar gedroogde limoentjes in de blender gedaan om er poeder van te maken. Dit ging niet gemakkelijk, de blender is eigenlijk te groot voor een paar van die limoentjes, het gaat beter in een specerijen molen maar die hebben we niet.
Ik had uiteindelijk de benodigde 2 eetlepels limoenpoeder, een super fris en sterk smakend poeder.





Weer een heerlijk gerecht met de bekende aparte smaken van Ottolenghi. 


Ingrediënten voor 4-6 personen: 

2 middelgrote zoete aardappelen (ca. 350 g elk)
1,1 dl olijfolie
100 g basmatirijst
100 g wilde rijst
200 g quinoa
4 tenen knoflook, in dunne plakjes
3 eetl. gesnipperde salieblaadjes
3 eetl. grofgehakte oregano
2 eetl. gemalen Iraanse gedroogde limoen
6 eetl. gesnipperde munt
4 bosuien (alleen het groene deel), in dunne ringetjes, plus extra om te garneren
1 theel. citroensap
160 g feta, in brokjes
zout en zwarte peper


Bereidingswijze:

Verhit de oven tot 200 °C.
Schil de zoete aardappelen en snijd ze in blokjes van grofweg 2 cm. Verdeel ze in een braadslee bekleed met bakpapier, sprenkel de helft van de olie erover en bestrooi ze met zout en peper. Rooster ze in de oven in 20-25 minuten gaar.

Kook intussen de basmatirijst en wilde rijst volgens voorschrift op het pak; giet ze af. Doe de quinoa in een pan met royaal kokend water en laat hem 9 minuten koken; giet hem af in een fijne zeef. Doe de uitgelekte nog warme rijst en quinoa in een grote meng­kom.

Verhit de overgebleven olie in een kleine koekenpan en fruit de knoflook 30 seconden tot hij lichtbruin is. Voeg de salie en ore­gano toe en roer 1 minuut;  laat de kruiden niet verbranden. Giet de inhoud van de pan over de rijst en quinoa.

Voeg de geroosterde aardappelen met de olie aan het rijstmeng­sel toe. Doe er ook limoenpoeder, munt bosui, citroensap, feta en een beetje zout en peper bij. Schep alles losjes door elkaar en zorg dat de zoete aardappel en feta heel blijven. Proef en doe er naar smaak nog zout en peper bij. Dien de salade lauwwarm op, gegar­neerd met bosui.







2 opmerkingen:

  1. Toevallig heb ik zo'n klein bakje voor op de blender waar ook specerijen in kunnen....
    Als de andere limoenen ook nog gemalen moeten worden dan neem je ze maar mee volgende week.

    Ik heb vanavond meteen een zoete aardappel gekocht. Deze salade lijkt mij ook wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, kunnen we mooi testen of dat beter gaat, vast wel.
    Ik heb er genoeg ook voor jou als je wilt, neem ze wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen