zaterdag 29 juni 2013

Chocolade-amaretto semifreddo



Een heerlijk toetje wat niet moeilijk te maken is.
Semifreddo betekend ‘Half bevroren’ , het heeft de structuur van een mousse maar dan super koud.
Ik kwam het recept tegen in een blaadje van Deen supermarkten, het sprak me direct aan en heb het ook gelijk maar de zelfde dag gemaakt, anders beland het blaadje met recept op de stapel en weet ik nooit meer waar ik het gelezen heb.
Er werd mij ook heel duidelijk verzocht dat ik het recept goed moest bewaren….
Nu staat het op de blog dus voor altijd terug te vinden ;-)

Ingrediënten: 

150 g pure chocolade, in kleine stukjes gehakt
2 eetl. melk of room
150 ml slagroom
1 eetl. suiker
4 eieren, gescheiden in eidooiers en eiwitten
3 eetl. amaretto
1 eetl. cacaopoeder

4 plastic bekers

Bereiden:

Laat de chocolade in de melk au bain-marie al roerend smelten tot een glad geheel. Klop intussen de slag­room stijf met de suiker en zet in de koelkast. Neem de gesmolten chocolade van de warmtebron en klop er één voor één de eidooiers en de amaretto door met een garde.
Klop de eiwitten met een snufje zout stijf in een brandschone kom. Spatel eerst de slagroom en daarna voorzichtig de eiwitten door de chocolade.







Schep de mousse in plastic bekers, zet deze in een schaal in de diepvries en laat minimaal 2 uur bevriezen. Zet de bekers voor het serveren heel kort in een laagje heet water en stort de semifreddo op bordjes. Bestuif met wat cacaopoeder.





1 opmerking:

  1. Mmmm, dat lust ik ook wel!
    Had je niet even kunnen bellen? Je had er immers 4 gemaakt....

    BeantwoordenVerwijderen