maandag 9 december 2013

Bloemkool uit de oven met citroen en paprikapoeder




Ik had een prachtige Romanesco (ook wel torentjes bloemkool genoemd) gekocht in de Ecoplaza in Alkmaar. De winkel is helemaal opnieuw ingericht, een mooie groenten- en broodafdeling, een hele verbetering. Als we in Almaar zijn loop ik er altijd even binnen en ga eigenlijk nooit met lege handen weer naar buiten.... 
Nu dus een prachtige Romanesco ik heb ze wel vaker gezien maar nog nooit gekocht, laat staan gegeten. Ik zie ze bij 'de Lepelaar' ook vaak, bij de super heb ik ze nog nooit gezien, het is waarschijnlijk niet gangbaar genoeg.
Misschien ook wel eens leuk om zelf te kweken in de moestuin.

Tja en dan ligt ie in de koelkast en dan moet je der wat mee, recepten voor Romanesco kon ik niet vinden, dus ik heb maar op bloemkool gezocht, die recepten zijn er genoeg.
Ik kwam uit bij Veg!, 'in de oven gebakken bloemkool met citroen en paprikapoeder', het sprak me wel aan omdat we wel vaker geroosterde bloemkool eten en dat erg lekker vinden.
Het is een simpel recept, de oven doet het meeste werk en je hebt er geen bijzondere ingrediƫnten voor nodig. Wij hadden er aardappeltjes uit de oven bij, heerlijk.

Ingredienten: 

1 middelgrote bloemkool of Romanesco
2 citroenen
3 el olijfolie
½ tl gerookte paprikapoeder (pikant)
zeezoutvlokken en versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 220 °C.
Snijd de bloemkool of Romanesco in middelgrote roosjes en spoel deze af, waarbij je iets van het aanhangende water aan de roosjes laat zitten. Doe ze ineen grote braadslede, knijp er het sap van 1 van de citroenen overheen, besprenkel met olijfolie, voeg het paprikapoeder toe en wat zout en peper en schep alles om.
Snijd de andere citroen in 6 partjes en leg deze tussen de bloemkool. Zet 25-30 minuten in de oven, schep halverwege een keer om, tot de roosjes licht beginnen te karamelliseren aan de randjes.
Knijp ook de partjes meegebakken citroen uit over de bloemkool en dien meteen op, bestrooid met wat zoutvlokken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten