zaterdag 11 oktober 2014

Kokostaartje van Holtkamp




Kokos, je houdt ervan of niet, wij vinden het heerlijk.
Ik weet dat mijn vader het ook graag lust dus dit taartje is echt iets voor hem. Vorige week zouden ze om een koppie komen, op de fiets dus dan lust je wel wat. Dan kun je niet aankomen met een simpel koekje vind ik, alhoewel, sinds ze elektrische fietsen hebben is een koekje eigenlijk ook wel goed genoeg bedenk ik me nu....

Kokos hebben we altijd wel in huis, zowel de melk als gedroogd. De melk is vaak voor een curry of iets in die richting en de gedroogde kokos doe ik altijd over mijn yoghurt en er wordt zoals nu mee gebakken.
Dit taartje is uit het boek de banketbakker van Cees Holtkamp, ik denk dat elke bakliefhebber het boek wel heeft. Er zijn natuurlijk heel veel bakboeken met de prachtigste foto's maar dit 'eenvoudige' boek blijft een topper.
Het kokostaartje is super simpel om te maken, het is alleen een beetje klein (ø 20cm) dus heel snel op...

Ingrediënten:

240 g geraspte kokos
240 g witte basterdsuiker
30 g bloem
150 g melk
60 g roomboter
1 ei, losgeklopt
snufje zout
50 g amandelschaafsel
abrikozenmoes, optioneel

Springvorm ø 20 cm ingevet.

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Meng in een kom de kokos, basterdsuiker en de bloem.
Doe de melk en de boter in een pannetje en verhit dit op het vuur tot de boter gesmolten is, roer dit door het kokosmengsel.
Meng als laatste het losgeklopte ei en het zout erdoor.
Giet of schep het beslag in de vorm en bestrooi met de geschaafde amandelen.
Bak het taartje ca. 20 minuten in de voorverwarmde oven.
Je kunt het taartje, zodra deze uit de oven komt, met verwarmde abrikozenmoes bestrijken. Ik heb dat niet gedaan, vond hem zo mooi genoeg.


2 opmerkingen:

  1. Zeer eenvoudig te maken en zo heerlijk!
    Smaakt naar meer, dus voor herhaling vatbaar!!!
    Wat langer in de oven gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen! Ik heb deze al een tijd niet meer gemaakt, je brengt me op een idee. Makkelijk en lekker daar houden wij van :-)

      Verwijderen