woensdag 26 november 2014

Kikkererwtensoep met zoete aardappel en prei



Buiten is het koud, tijd voor soep.
Erwtensoep, bruinebonensoep en uiteraard pompoensoep, echte wintersoepen.
Deze soep past ook prima in dat rijtje.
Al bladerend in het boek Winter van Yvette van Boven kwam ik deze soep tegen. Lekker met kikkererwten, zoete aardappel en prei, niet gepureerd maar lekker grof.
De kikkererwten lagen nog in de vriezer, als ik die kook doe ik altijd meer en wat over is vries ik in, klaar is maar klaar. En dat kwam nu mooi van pas. Zoete aardappel hadden we ook en prei staat nog in de moestuin, of is het nou 'op' de moestuin.
Erbij hadden we heerlijke broodstengels, vers gebakken door mijn thuisbakkertje.

Ingrediënten:

500 g prei, in ringen
1 klontje boter
2 grote zoete aardappelen, geschild en in blokjes
3 takjes verse tijm
1 liter groente- of kippenbouillon
400 g gare kikkererwten, mag ook een blikje zijn
feta of geitenkaas, optioneel

Bereidingswijze:

Smelt de boter in een flinke soeppan, doe de prei erbij en laat dit een minuut of 10 zachtjes smoren.
Voeg de zoete aardappel en tijm toe en bak dit even mee. Giet de bouillon erbij en breng aan de kook. Laat de soep ca. 30 minuten zachtjes koken. Doe er dan de kikkererwten bij en laat deze 5 minuten mee verwarmen.
Druk dan de zoete aardappel met de achterkant van een houten lepel tegen de zijkant van de pan, zodat deze een beetje kneuzen. Ik had er een hard hoofd in maar dat ging prima.
Proef en breng zo nodig op smaak met zout en peper.
Schep de soep in lekkere grote kommen en garneer eventueel met wat verbrokkelde feta of geitenkaas.

Ik heb dit gedaan nadat ik de foto had gemaakt....



2 opmerkingen:

  1. Dat is nou echt een recept waar ik ook op zou vallen. Voedzaam en lekkere ingrediënten.
    Morgen wil ik ook soep maken. Is dat thuisbakkertje ook in te huren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker met dit weer, ook wel wat voor jullie.
      Alles is te huur, kost wat maar dan heb je ook wel wat.....

      Verwijderen