zaterdag 1 november 2014

Stoofpeertjes uit de crockpot



  


Het is weer stoofperentijd, ik dacht dat ik het recept al op de blog had staan maar nee, ik moest het recept 'ouderwets' opzoeken.
Dit recept komt nog van een kookcursus die ik gevolgd heb in 2006. Het mapje met recepten wat we daar kregen heb ik altijd nog bewaard, zo af en toe komt het weer van pas...
Normaal hebben we onze eigen stoofperen, dit jaar niet. Ik heb de perenboom afgelopen voorjaar nogal drastisch gesnoeid..... Volgend jaar hangt hij vast weer helemaal vol.
Ik maak de stoofperen altijd in de crockpot en laat deze dan een uurtje of vier sudderen. Daarna zet ik hem uit en laat de peren afkoelen in de crockpot dan zijn ze prachtig rood.
Nu heb ik de peren heel gelaten maar je kunt ze ook in parten snijden dan kunnen er veel meer peren in, maar een hele peer op een bordje staat natuurlijk wel heel erg leuk.
Je kunt stoofperen prima invriezen, daarom maak ik altijd in lekker veel.

Ingrediënten:

15 stoofperen, ik had Gieser Wildeman
1 lt rode wijn, vruchtensap of water
2 kaneelstokjes
2 steranijs
100 g suiker, of naar smaak
2 blaadjes laurier
4 kruidnagels
1 vanillestokje, gespleten
1 el aardappelmeel



Bereidingswijze:

Schil de peren, laat ze heel of snijd in parten.
Doe de peren in een pan of als je die hebt in een crockpot, voeg zoveel vocht toe tot ze tot aan het steeltje onder staan, voeg alle overige ingrediënten toe.
In de crockpot duurt het een uur of vier. Als je ze in een pan op het stel maakt breng je de peren aan de kook, draai het vuur laag en laat het zo ongeveer 2 uur heel zachtjes sudderen.

Haal de peren uit het vocht en giet het vocht door een zeef.
Doe het vocht weer terug in de pan en breng aan de kook, laat het ca. 20 minuten zonder deksel inkoken tot je een derde over hebt.
Meng de aardappelmeel met een paar eetlepels koud water en voeg dit beetje bij beetje aan het vocht toe. Zoveel tot je een mooi stroperig sausje hebt.

Doe de peren in een schaal en overgiet ze met het sausje.
Je kunt de peren zowel warm als koud eten, met of zonder een bolletje vanille ijs.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten