dinsdag 18 oktober 2016

Geertjes sambal van Yvette van Boven





We hebben een goed peperjaar. Diverse soorten, groot, klein, dik dun, groen, rood, zwart, heet, heter, heetst.... Het is zo leuk om al die verschillende soorten te zien groeien, en als er dan eenmaal pepertjes aan beginnen te komen hoe deze er dan uit gaan zien.
En uiteindelijk natuurlijk de smaak, want ook daar verschillen ze nogal in. Er zijn soorten die je eet als een paprika maar er zijn er ook die je echt niet zo kunt eten. Vaak is het zo, hoe kleiner hoe heter, maar niet altijd dus wees altijd voorzichtig.

Eerder maakte ik deze gefermenteerde chilisaus en sambal, beide lekker maar iets nieuws proberen is altijd leuk. 
Dit recept is van Yvette van Boven, ze maakte het in haar programma Koken met van Boven. Ik vind het een super leuk programma, jammer dat het niet zoveel afleveringen zijn.

Ik heb een dubbele hoeveelheid gemaakt omdat we veel pepers hebben, maar je kunt de hoeveelheden ook prima halveren. 

Ingrediƫnten:

4 el zonnebloemolie
4 uien, fijn gesnipperd (400 g)
24 rode pepers (300 g)
6 tenen knoflook
2 tl laospoeder
4 tl trassi (pasta)
6 tl palmsuiker (of bruine suiker)
200 ml tamarindesaus
2 stengels citroengras, goed gekneusd met een deegroller
6 schijfjes gember
8 blaadjes djeroek poeroet (limoenblad)
zout


Bereidingswijze:

Verhit de olie in een wok of pan met een dikke bodem op half hoog vuur. Fruit hierin de ui tot deze begint te kleuren, bij mij duurde dat we een 15 minuten.

Doe de pepers, knoflook, suiker, laos, tamarinde, gemberschijfjes en de trassie in een keukenmachine en maal dit fijn. Doe dit mengsel bij de uien, zet het vuur hoger en bak dit even goed mee. Doe het citroengras, djeroek poeroet en een flinke snuf zout erbij.
Draai het vuur laag en laat het zo stoven tot de sambal dikker wordt en de olie erboven op komt drijven.
Wordt de sambal te droog dan mag er een beetje water bij.

Doe de hete sambal in schone (liefst hete) potjes en draai direct het deksel erop.  Ik heb de potjes nog 15 minuten geweckt om het lang houdbaar te maken. Zonder wecken blijft het ook zeker wel een maand of 6 goed, mits afgesloten.





2 opmerkingen:

  1. Het ziet er prachtig uit en kan niet anders dan lekker zijn! Ik droog onze pepers grotendeels in de oven en geniet van de smaak in gerechten, maar ook van de mooi gevulde glazen pot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ageeth, altijd leuk om te lezen :-) Ik denk dat ik de laatste pepers ook ga drogen, denk dat we nu wel genoeg sambal hebben.... Ook ik kan genieten van een glazen pot gevuld met iets uit de eigen tuin. Het geeft een rijk gevoel!

      Verwijderen