zaterdag 28 april 2018

Tortilla-omelet met doperwten






In het kader van makkelijk en toch erg lekker (én erg veel eieren in huis), kwam ik deze tortelet tegen in het boek ‘Mari plukt de dag’. Op dit moment het boek wat op tafel ligt, en wat ik regelmatig pak. Het is helemaal mijn ding, het gaat over de tuin en over koken dus kan niet beter.
Ik lees een maand op voor zodat ik weet wat eraan komt, ik noteer wat tips en trucs wat zaaien aangaat op de zaaikalender zodat ik die niet vergeet. Er wordt, net als wij, volgens de biodynamische manier gewerkt dat maakt het allemaal extra leuk. Ik lees over zaaidagen, bladdag, bloemdag dus heel herkenbaar.
Deze ‘Doperwtendingest’, want het is geen tortilla en geen omelet, staat er dus ook in. Doperwten zijn net gezaaid dus vers uit de tuin ging niet helemaal lukken. Maar we hebben altijd een doos diepvriesdoperwten in de vriezer voor noodgevallen. Eieren in overvloed en de overige ingrediënten horen wel bij de standaard.

Ingrediënten:

6-8 eieren
60 g romige kaas, ik had nog een stuk brie, het recept heeft het over Brillat Savarin, verkruimeld
400 gr doperwten, gebruik je diepvries doe ze dan even een paar minuten in kokend water
3 tenen knoflook
15 sprieten bieslook, fijn gesneden
3 middelgrote aardappelen, geraspt, gespoeld en drooggedept
flinke klont boter
zout en versgemalen peper

lekker brood voor erbij

Bereidingswijze:

Klop de eieren los met flink zout en peper en de kaas. Doe alle overige ingrediënten erbij en schep het goed om. Verhit een flinke klont boter in een grote zware koekenpan die ook in de oven kan.
Giet het mengsel in de pan (ca. 2.5 cm dik) leg er een deksel op met een flinke kier en laat op middelhoog vuur ca. 10-15 minuten stollen. Let op dat het niet te hard gaat, de onderkant moet goudgeel worden.

Als het ei voldoende gestold is kun je het geheel omdraaien maar ik heb de pan 7 minuten in de oven gezet onder de grill. Let wel op, want dat kan ineens erg snel gaan.
Laat de tortilla/omelet uit de pan glijden en snijd in punten. Lekker met een (geroosterd) broodje en eventueel een salade.


3 opmerkingen:

  1. Leuk blog om op rond te kijken! Mari Maris heeft ook de uitstekende groentebijbel geschreven, ook een aanrader voor groenteleifhebbers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor compliment, leuk!
      De groentebijbel is mij bekend, deze staat dus ook op de boekenplank ;-) Maar toch bedankt voor de tip.

      Groet, Karin

      Verwijderen