zaterdag 26 april 2014

Compote van aardbeien en rabarber




Al bladerend door mijn nieuwe boek 'Eten met familie en vrienden' kwam ik dit recept voor aardbeien-rabarbercompote tegen.
Een mooi recept om de laatste rabarber uit de vriezer op te maken voordat straks de nieuwe rabarber geoogst kan worden. 
Het ligt al volop in de winkels maar bij ons is het nog te klein, ik moet nog even geduld hebben.....
Aardbeien hebben we ook nog niet maar gelukkig hebben we de vriezer nog, dus kon ik toch aan de slag.
Een heerlijke compote met een grote klodder mascarpone of slagroom, door de yoghurt, bij een panna cotta of om een crumble mee te maken.

Je kunt dit heel goed van te voren maken en ook goed invriezen.

Ingrediƫnten:

300 g rabarber
sap van een halve citroen
sap van een hele sinaasappel
rasp van een halve sinaasappel
2 el fijne kristalsuiker
200 g aardbeien, liefst kleine

Bereidingswijze:

Snijd de rabarber in stukjes van ongeveer 3 cm en doe ze samen met het sap van de citrusvruchten en het  sinaasappelrasp in een pannetje. Doe de suiker erbij en stoof het geheel ca. 4-5 minuten.
Voeg de aardbeien toe en verwarm ze 2-3 minuten mee tot ze zacht worden, maar kook ze niet volledig aan pap. Ik heb aardbeien uit de vriezer gebruikt en heb ze  maar een minuut verwarmt omdat bevroren aardbeien al zacht zijn.
Laat de compote volledig afkoelen.





2 opmerkingen:

  1. Ik vond hem een beetje te zuur ik heb er suiker en honing bij gedaan en heb hem ook een beetje gebonden voor de rest was hij heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik het zo terug lees is 2 eetlepels suiker ook wel heel erg weinig.... Ik denk dat onze aardbeien heerlijk zoet waren anders had ook ik het niet zoet genoeg gevonden. Gelukkig kan het achteraf nog wat gezoet worden. Beetje binden is een goede tip, is het niet meer zo waterig.

      Verwijderen