woensdag 7 mei 2014

Chachouka




Vroeger thuis maakte mijn moeder op zaterdag wel eens 'uien met tomaat', zo simpel maar altijd lekker. Toen ik dit recept zag moest ik daar gelijk aan denken, het is een wat luxere versie.
Thuis werd de 'uien met tomaat' altijd met verse tomaten gemaakt, van bliktomaten hadden we nog nooit gehoord.
Het was dus ook echt een zomers gerecht, als de tomaten op zijn best zijn.
Nu kun je dit recept het hele jaar rond maken met de bliktomaten, waar overigens niks mis mee is.
Het is een makkelijk recept, ik had me alleen een beetje verkeken op de bereidingstijd....
Met het recept van vroeger in mijn achterhoofd dacht ik dit wel binnen een kwartiertje op tafel te hebben, niet dus.
Al met al heeft ben je wel een uurtje bezig, volgende keer maar wat eerder beginnen.

Een lekker warm gerechtje op zelfgebakken boerenbrood met een groene salade uit de eigen tuin, helemaal niks mis mee.
Van de zomer nog maar eens maken, maar dan met onze eigen tomaten, waarschijnlijk nóg lekkerder :-)
Het recept komt uit Veg!

Ingrediënten voor vier personen (of twee grote eters....)

1 el olijfolie
1 tl komijnzaad
1 grote ui, gehalveerd en in dunne ringen
1 teentje knoflook, geperst of fijn gesneden
1 rode paprika, zonder zaden en zaadlijsten, klein gesneden
1 gele paprika, zonder zaden en zaadlijsten, klein gesneden
   Of twee rode, als je geen gele hebt zoals ik
½ tl gerookt paprikapoeder (pikant)
snufje saffraandraadjes
400 g tomaten(stukjes) uit blik, grof gesneden
4 eieren
zeezout en versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:

Verhit de olijfolie in een grote, bij voorkeur ovenvaste koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de komijn toe en bak dit een paar minuten zachtjes. Doe de ui erbij en fruit 8-10 minuten tot deze zacht en goudkleurig is.
Voeg de knoflook en paprika toe, draai het vuur laag en laat minstens 20 minuten zacht bakken, terwijl je vaak roert, tot de paprika zacht is. Voeg het paprikapoeder toe, verkruimel de saffraan erboven en roer de tomaten en hun sap erdoor. Voeg zout en peper toe. Laat 10-15 minuten (af en roeren) zachtjes pruttelen.

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Proef het mengsel en voeg indien gewenst nog wat peper en zout toe. Als je koekenpan niet geschikt is voor de oven, schep je de inhoud ervan in een ovenschaal. Maak vier holletjes in de groente en breek voorzichtig een ei in elk holletje. Bestrooi met wat peper en zout. Zet 10-12 minuten in de oven, tot het eiwit is gestold en het eigeel nog vloeibaar is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten