dinsdag 13 mei 2014

Mini tomatentaartjes




Ik zag zoiets voorbij komen bij James Martin, in één van de kookprogramma's op de BBC, en ik had nog een printje van het blog Tijm & Suikerbiet, dit een beetje door elkaar gehusseld en voila we hadden heerlijke minitaartjes.
Niet moeilijk om te maken en heel erg lekker, daar houden wij wel van. 
Lekker als voorafje of voor onder de middag met iets van een groene salade. Je kunt  voor de topping natuurlijk naar hartenlust variëren, ik heb het simpel gehouden. Ik heb twee varianten gemaakt, het bladerdeeg ingesmeerd met pesto of met tomatenpuree, allebei erg lekker. Je kunt er ook nog iets van kaas op doen wat dan natuurlijk mooi smelt of denk aan een uitje, olijfje.... Dan krijg je eigenlijk een soort van mini-pizza.

Ingrediënten voor 8 stuks:

8 plakjes diepvriesbladerdeeg, ontdooit
paar eetlepels pesto of tomatenpuree
3 tomaten, in plakjes van ca. 3mm
basilicum 
zout en versgemalen peper
lekkere olijfolie, of basilicumolie als je die hebt

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 °C. 
   
Steek uit het bladerdeeg rondjes. Ik heb zo'n blikje met stekers die zo mooi in elkaar passen, alleen de grootste was niet groot genoeg, ik heb het blikje zelf gebruikt, dit was precies goed.
Neem een steker van een paar maten kleiner en druk deze in het ronde plakje bladerdeeg (niet door en door). Prik met een vork in het middelste rondje gaatjes.  Zo krijg je straks een mooi gerezen randje en het midden blijft mooi plat. Leg de bladerdeeg rondjes nu op een bakplaat, dit gaat een stuk makkelijker dan wanneer je ze eerst belegd.

Smeer het rondje wat je heb ingeprikt in met pesto of tomatenpuree en beleg dit met de tomaat.
Bestrooi met wat peper en zout en sprenkel er wat olijfolie over.
Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak ze ca. 15-20 minuten.
Verdeel er de basilicumblaadjes over en nog een sliertje olijfolie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten