woensdag 17 september 2014

Flammkuchen met gerookte zalm




Flammkuchen is een soort van dikke pizza, een Elzasser pizza.
We eten regelmatig pizza en dan probeer ik de bodem dun en krokant te maken, dit is een hele dikke bodem maar toch ook erg lekker.
In Luxemburg kom je flammkuchen zelfs in de supermarché tegen, dan meestal met spek in plaats van gerookte zalm.
Ik ben eigenlijk niet zo van de vis maar toen ik met mijn verjaardag wraps met roomkaas en gerookte zalm maakte en even de zalm proefde was ik verrast. Heerlijk, en dan was het nog maar de gerookte zalm van de Lidl, dat had ik niet verwacht.
Toen ik dit recept in het jubileum nummer van Delicious voorbij zag komen wist ik gelijk dat ik het wilde maken. Het recept is alleen met crème fraîche, dat hadden we niet in huis, ik heb er roomkaas voor in de plaats genomen. De combinatie gerookte zalm met gruyère kaas vond ik een beetje vreemd maar het pakte goed uit, heerlijk.
We hebben met zijn tweeën nog niet de helft opgegeten, wat over was heb ik ingevroren, lekker makkelijk voor een volgende keer. Erbij hadden we komkommersalade met veel dille, lekker fris, heerlijk met dit prachtige weer! 
 

Ingrediënten:

500 g bloem + wat extra om uit te rollen
7 g gedroogde gist
8 el olijfolie
750 g uien, in halve ringen (uiteraard uit eigen tuin ;-))
400 g crème fraîche, roomkaas is ook lekker maar wel wat vetter
150 g gerookte zalmfilet, in reepjes
200 g gruyère kaas, geraspt
dille om te bestrooien, optioneel

Bereidingswijze:

Doe de bloem, gist, 3 el van de olijfolie, 275 ml handwarm water en een flinke snuf zout in en kom en kneed hier een mooi soepel deeg van. Dit kan met de hand maar gaat ook super in een keukenmachine.
Vorm er een bal van en laat het afgedekt op kamertemperatuur een uur rijzen.

Verhit als het deeg staat te rijzen in twee koekenpannen de overgebleven olijfolie. Bak hierin de uienringen met een snuf zout een minuut of 10 tot de uien mooi zacht geworden zijn.
Neem de pannen van het vuur.

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Rol het deeg op een royaal met bloem bestoven werkblad uit tot een lap van ca. 40x30 cm.
Keer het deeg tijdens het rollen regelmatig en bestuif ook steeds licht met bloem, zo gaat het niet plakken en werkt het makkelijk.
Leg het deeg op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bestrijk het deeg met de crème fraîche. Verdeel de uienringen en de zalm erover en bestrooi met de kaas.
Bak de flammkuchen in het midden van de oven in ca. 20 minuten goudbruin en gaar. 

Verdeel al je het hebt er wat dille over, snijd in stukken en serveer warm.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten