woensdag 25 februari 2015

Pasta met tomaat en kaas uit de oven



Lasagne is waarschijnlijk wel de bekendste pasta uit de oven.  En ik kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk is, maar wel altijd wat werk voor het op tafel staat. Je kunt natuurlijk een doos van Knorr gebruiken dan is het zo klaar, maar dat vind ik geen optie.
Op zich is het niet erg dat het wat werk is maar na een dag werken heb ik daar niet altijd zin in, dan heb ik trek en moet het niet te lang duren.
Deze pasta uit de oven komt uit 'Jamie's Italië' van Jamie Oliver en is zo klaar.
In het recept wordt de tomatensaus gepureerd, ik heb dat niet gedaan, ik vind het juist wel lekker als er nog wat herkenbare stukjes in zitten.
Als pasta kun je ook van alles gebruiken, ik had spelt strozzapreti maar dat was omdat het er lag.
Ik ga deze pasta uit de oven beslist van de zomer nog een keer maken en dan met eigen tomaten en als extra een courgette.
Erbij is een groene salade heerlijk, het liefst uit eigen tuin ;-)

De foto's zijn genomen voordat de schaal in de oven ging, maar goed ook, het was op voordat ik erg in had....

Ingrediënten voor 4 personen:

flinke scheut lekkere olijfolie
1 flinke ui, gesnipperd
2 flinke tenen knoflook, fijngehakt
3 blikken gepelde tomaatstukjes á 400 gram
½ tl chilivlokken, of naar smaak
rodewijnazijn
flinke handvol basilicumblaadjes
400 g gedroogde pasta
4 flinke handen vol vers geraspte Parmezaanse kaas
3 bollen mozzarella á 120 gram, in plakjes
zout en versgemalen peper

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Kook de pasta volgens de aanwijzing op de verpakking, giet af en doe terug in de pan.
Doe de olijfolie in een (hapjes)pan, doe er de ui, knoflook en chilivlokken bij en laat op een zacht vuur een minuut of 10 bakken, tot ze zacht maar niet gekleurd zijn.
Doe er de gepelde tomaatstukjes bij en breng aan de kook, laat het een minuut of 20 zachtjes pruttelen. Nu kun je de saus pureren of zo laten.
Breng op smaak met zout en peper en een scheutje rodewijnazijn.

Schep de helft van de saus en een handje Parmezaanse kaas door de gekookte pasta.
Doe een laagje van de pasta in een met olijfolie ingevette ovenvaste schaal of braadslee, twee kleintjes kan ook.
Hierop gaat wat van de tomatensaus, Parmezaanse kaas, mozzarella en basilicum, herhaal deze stappen tot alles op is.
Eindig met mozzarella, basilicum en wat geraspte Parmezaanse kaas. Zet de schaal of schalen ca. 15 minuten in de oven tot de bovenkant mooi goudbruin en krokant is.

 

5 opmerkingen:

  1. Simpel en lekker! Een mooie inspiratie voor mij om weer iets met tomaat en Parmezaan te koken.

    //Valérie
    www.globalspicedblog.tumblr.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hou ik wel van ;-)
      En je kunt natuurlijk net zoveel chilivlokken toevoegen als je lekker vind!

      Groet,
      Karin

      Verwijderen
  2. En ook dit was (weer) zo'n simpele en lekkere schotel. Die gaan ook wij vaker maken!
    Dank dus voor 't recept.
    Groeten
    Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen Monica!
      Het blijft spannend als iemand ook daadwerkelijk iets van de blog maakt, maar van zulke reacties krijg ik nooit genoeg ;-)

      Bedankt!

      Groet,
      Karin

      Verwijderen
  3. Heerlijk recept van Jamie Oliver uit zijn Italië boek. Hier al jaren favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen