zaterdag 3 september 2016

Nectarine-lavendelcake






We hebben best wel wat fruit uit de eigen tuin maar voor nectarines zal ik naar de winkel moeten. Jammer. Het schijnt wel te kunnen, nectarines weet ik niet zeker maar perziken doen het hier ook. Helemaal als je het boompje in leivorm tegen een muur plaatst, de muur houd de warmte vast en daar profiteert de perzik van. Ik zit al jaren te broeden waar dat bij ons zou kunnen, je eigen perziken dat zou toch geweldig zijn.

Tot die tijd, en dat zal nog wel even zo blijven, koop ik ze. Perziken maar meestal nectarines, ik vind deze misschien nog wel lekkerder. Heerlijk om zo op te eten maar ook om mee te bakken. Het is nu de tijd dus kosten ze ook niet zoveel, ik denk zelfs dat ze goedkoper zijn dan de appels.

Deze cake is geïnspireerd op een recept van Janny van der Heijden, een recept uit het Noord-Hollands Dagblad. Zij gebruikt perziken en ze maakt er een soort van tarte-tatin van, snapte ik achteraf....
Ik heb de partjes nectarine in het beslag gestoken waardoor het een heel andere cake word maar ook heel erg lekker. Een goede rede om hem nog een keer te maken, ik wil natuurlijk wel weten hoe de cake eigenlijk hoort te zijn.

Een heerlijke zachte cake met nectarine en een vleugje lavendel, wat het heel bijzonder maakt.

Ingrediënten:

200 g zachte boter
200 g witte basterdsuiker
4 eieren
200 g bloem
1 tl bakpoeder
snufje zout
2 tl gedroogde lavendel (of naar smaak)
3 nectarines, in kwarten, pit verwijderd en de kwarten in plakjes

Springvorm ø 24cm, ingevet

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 160 °C. hete lucht
Doe de boter en de suiker in een kom en mix dit tot het mooi romig en lichtgeel ziet. Mix er nu een voor een de eieren door.
Zeef de bloem, bakpoeder en het zout erboven en doe de lavendel erbij, spatel dit er voorzichtig doorheen.

Schep het beslag in de ingevette springvorm en strijk de bovenkant enigszins glad.
Steek de partjes nectarine in de taart en zet deze ca. 45-50 minuten in de oven.
Haal de cake uit de oven en laat deze even op een rooster afkoelen. Verwijder dan de ring en laat helemaal afkoelen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten