zaterdag 27 augustus 2016

Tomatenketchup



We hebben veel tomaten in de kas, we hebben heeeeel veel tomaten in de kas. Eerdere jaren kocht ik nog tomaten bij om saus te maken maar dit jaar is dat niet nodig. Is daar ook wel een rede voor, we hebben er sinds dit voorjaar een tunnelkas bij.  Dat geeft mogelijkheden, dat geeft opbrengst, dat geeft tomaten....

Ik maak er altijd saus van voor door de pasta, lekker voor de winter. Maar omdat we zoveel hebben kun je ook wat experimenteren. Dit recept voor tomatenketchup komt uit mijn nieuwe boek 'Cornersmith'. Een boek met seizoensrecepten uit het eetcafé en de inmakerij van het succesvolle eetcafé in Marrickville, Australië.

Ik heb de ketchup volgens recept gemaakt maar ik vond dat er wel heel erg veel azijn in moest, klopt dat wel? Het kan natuurlijk een vertaalfout zijn, dat komt vaker voor. Dus ik heb een mailtje gestuurd naar de schrijvers van het boek met mijn vraag. Binnen een paar dagen had ik antwoord (zo leuk :-)), het recept klopt, er gaat een liter azijn in. De volgende keer doe ik, eigenwijs als ik ben, er toch minder in, het moet nu zo lang inkoken voordat het de goede dikte heeft.

Ingrediënten voor ca. 6 flessen van 250 ml:

60 ml olijfolie
3 grote uien
2.8 kg tomaten, grof gehakt
2 grote zure appels, geschild en in blokjes
1 l witte wijnazijn (ik gebruik volgende keer de helft)
80 g zout
1½ el kruidnagelpoeder
1½ el gemberpoeder
1½ el korianderpoeder
4 tenen knoflook, gehakt

280 g bruine suiker (je kunt ook honing gebruiken)

Bereidingswijze:

Verwarm de olie in een flinke pan met dikke bodem op middelhoog vuur en bak hierin de uien ca. 5 minuten tot ze mooi zacht zijn.
Voeg alle ingrediënten toe behalve de suiker, draai het vuur laag en laat dit mengsel onder af en toe roeren 2 uur zachtjes koken. Voeg de suiker toe en laat alles nog eens 30 minuten zachtjes koken.

Haal de pan van het vuur en pureer de inhoud met een staafmixer of in een blender. Wil je een heel gladde ketchup kun je het mengsel nog door een zeef drukken.

Zet de pan weer op het vuur en laat dit nog eens 30 minuten zachtjes koken. Ik heb het ca. een uur laten inkoken voordat het de juiste dikte had. Daarom wil ik de volgende keer minder azijn gebruiken maar het kan ook aan het soort tomaten liggen. De ene soort laat meer vocht los als de andere.

Steriliseer ondertussen flessen of potten. Schenk de hete ketchup in de warme flessen of potten en draai de dop of deksel erop.





10 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen dat jij ook zo eigenwijs bent. Ik maakte tomatenketchup volgens recept uit het tijdschrift Landleven met 1,25 kilo tomaten en 200 ml water en 200 ml rodewijnazijn. Ongeveer vergelijkbaar dus. Ik gebruikte 50 ml water en 100 ml azijn, maar de volgende keer gebruik ik 50 ml azijn. Een paar uur koken vind ik prima, maar een halve dag is onzin. En dan nu het grote wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Ageeth, leuk!
      Ik ben dus niet de enige ;-) Dat ik de liter azijn er in goot dacht ik gelijk, dit klopt niet. Ik dacht echt dat het wel een vertaalfout zou zijn maar nee het klopte echt. Toch ga ik de volgende keer, eigenwijs als ik ben, ook voor minder. Veel minder ik denk dat ik ook naar een kwart ga. Eerdaags maar eens het kleine potje openmaken, proeven wat het geworden is. Zal eens kijken of het recept van Landleven kan vinden, ben wel benieuwd.

      Verwijderen
    2. Via mijn naam hierboven kom je op Google+ en zie je de link naar mijn bericht over de tomatenketchup 'sun in a bottle'. In het bericht is een link naar het recept in Landleven. Pffff, wat een verhaal ;-)
      Eigenwijs is goed!

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Oh jee ook al een lijstje, of is het net als hier lijst.....
      Niet te lang wachten Gerry, de tomaten zijn nu op zijn best. Ben benieuwd wat je ervan maakt. Lees het wel :-)Leuk!

      Verwijderen
  3. Nooit geweten dat je van vogelzaad zoveel tomaten in je tuin zou krijgen, en dit recept is hier helemaal top voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nog eens een leuke verrassing Antonia :-) Hier staan her en der wortels ook door het vogelzaad. Waar vogels voeren al niet goed voor is!

      Verwijderen
  4. Dit ga ik zeker een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Horeca!
      Wij vinden deze echt heel erg lekker. Maar ik zou de azijn de volgende keer halveren, dan hoeft het minder lang in te koken ;-)

      Verwijderen