zaterdag 8 juli 2017

Citroencake met amandel en pistachenoten






Er zijn boeken die al jaren in de kast staan maar eigenlijk bijna nooit ingekeken worden. Je hebt gewoon zo je favorieten. Zo hebben we twee boeken van het River Café die bij deze categorie horen.
Ooit gekocht in een tijd dat ik best veel kookboeken kocht en deze mochten toen ook echt niet ontbreken. Maar er uit koken ho maar.
Ze staan wel op de boekenplank in de keuken, waar alle favoriete boeken staan, dat dan weer wel. Beetje vreemd eigenlijk.

Nu dan toch een recept uit een van die boeken, je wordt wel eens op een idee gebracht. Dit keer door het radioprogramma Mangiare. Mijn favoriet om te luisteren als ik met de stofzuiger door het huis vlieg, of als ik de de kozijnen aan het schuren en schilderen ben, of als ik op knietjes het vuil tussen de stenen vandaan peuter..... Gewoon dus als ik iets doe, waar ik wel wat afleiding bij kan gebruiken. Het is jammer dat het maar om de week komt, maar gelukkig kun je alle uitzendingen terug luisteren, en dat doe ik dan ook.
Zo kwam deze cake ter sprake in het programma, iedereen was zo enthousiast dat ik niet anders kon dat deze ook bakken.
Lekker fris en zoet in combinatie met de amandel en pistache, heel iets anders dan wat we gewend zijn. Het boek ligt nu op de keukentafel, wie weet wat voor lekkers ik nog meer tegenkom.

Hier nog de link van het radioprogramma Mangiare voor wie het nog niet kent en het misschien ook leuk vind.




Ingrediënten:

270 g boter, op kamertemperatuur
1 citroen, schil geraspt en uitgeperst (sap is voor de garnering)
1 vanillestokje, gepsleten en het zaad eruit geschraapt
100 g blanke amandelen
120 g pistachenoten
250 g fijne suiker
4 eieren
40 g bloem

Voor de garnering:
1 citroen, het sap
60 g pistachenoten, grof gehakt
50 g fijne suiker

Recht cakeblik van 28 cm, ingevet of bekleed met bakpapier

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 150 °C.
Maal de amandelen en pistachenoten fijn tot poeder.
Klop de boter met de suiker licht en luchtig. Klop er dan een voor een de eieren door.
Spatel het citroenrasp en vanillezaad door, gevolgd door de gemalen noten en gezeefde bloem.

Schep het mengsel in de vorm en bak deze 45 minuten tot een uur. De cake is gaar als je erin prikt met een houten stokje en deze er droog uitkomt.
Haal de cake uit de oven en laat deze in de vorm op een rooster afkoelen.
Stort hem dan uit de vorm.

Doe het citroensap en de suiker in een pannetje en laat dit op zacht vuur inkoken tot een dikke siroop. Doe de pistachenoten erbij en schenk dit over de cake.
Ik heb de cake eerst ingeprikt met een satéprikker zodat het sap makkelijk door de hele cake gaat maar dit staat niet in het recept.

2 opmerkingen: